toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Ten Book I Enjoyed Recently (last yearish) That Weren’t My Typical Genre/Type of Book (or that was out of your comfort zone).

Jag läser väldigt mycket inom min bekvämlighetszon, och dessutom är den hyfsat stor. Det är många genrer jag läser. Så vilka kan jag hitta som inte är inom min bekvämligetszon. Jag läser inte True Crime, och förhåller mig lätt skeptisk till skräck. Så många historiska romaner läser jag inte heller. Eller biografier. Men jag får gå längre tillbaka än ett år totalt sett…

  1. Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Saluförs som skräck. Jag är tveksam till genrebestämningen, men boken är fantastiskt bra.
  2. Rent-a-Claus av Johan Ring. Välskriven skräck.
  3. Nio månader av Cia Sigesgård. Den här författaren kan få mig att tro att jag gillar skräck.
  4. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Samma som Sigesgård.
  5. Evighetens rand av Ken Follett. Jag gillar Ken Follett, trots att genren inte vanligtvis är min grej.
  6. Sarum av Edward Rutherfurd var en riktig tegelsten med mycket historia.
  7. Assisted – An Autobiography av John Stockton. En biografi och dessutom med sporttema.
  8. Engelsforstriologn av Mats Strandberg och Sara Elfmark Berggren. Omvände mig helt vad gällde inställningen till fantasy.
  9. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. För några år sedan hade jag rätt skeptisk inställning till den litterära kvaliteten i ungdomslitteratur. Fördom som kommit på skam, vilket den här boken är ett exempel på.
  10. Svärdets makt av George R R Martin. Jag är inte överförtjust i den här serien, men den är OK för att vara utanför min bekvämlighetszon.