Den nionde graven av Stefan Ahnhem

Det är mitt i en kall och snöig vinter, och julen är i antågande. Justitieministern lämnar denniondegravenriksdagen via den bakre utgången. Han syns på övervakningskamerorna när han går ut men han når aldrig fram till bilen som står och väntar utanför. Han har gått upp i rök. Egentligen är det Säpo som sätts på fallet men i hemlighet så får Fabian Risk ett uppdrag av sin chef att undersöka vad som hänt. Hans höggravida kollega Malin Rehnberg upptäcker snart vad Fabian håller på med, och börjar hjälpa honom. Men det märks att det finns mäktiga personer som helst skulle se att de inte fick fram sanningen. Samtidigt i Köpenhamn så mördas frun till en TV-kändis på ett mycket brutalt sätt och Dunja Hougaard sätts att leda utredningen. Den för henne ganska snart över sundet till Sverige.

Den nionde graven av Stefan Ahnhem hade recensionsdatum 8 juni 2015. Det är den andra delen i serien om Fabian Risk. Stefan Ahnhem är en svensk författare som tidigare skrivit manus till TV och film. Hans debutroman var Offer utan ansikte, den första i serien om Fabian Risk.

Jag läste Offer utan ansikte tidigare i år och blev positivt överraskad, så det var givet att jag ville läsa Den nionde graven så snart som möjligt. Som tur var kunde jag låna den av en vän.

Den nionde graven är en spännande och välskriven deckare med ett riktigt starkt driv. En av styrkorna är, precis som i den första boken i serien, persongalleriet. Fabian Risk är ingen enkel person, fullständigt uppslukad av sitt arbete (och inte någon vidare pappa faktiskt…). Den danska polisen Dunja är inte heller enkel att förstå sig på, men en intressant person. Det slår mig att samtliga av huvudpersonerna har en tendens att dras med utan att egentligen se konsekvenserna, och att de gör sig själva och andra illa. Det är inte bara en gång som jag får lust att skaka om dem.

Mysteriet är bra uppbyggt, men även för mig som läser många deckare, så känns en del av beskrivningarna för makabra. Det blir helt enkelt för mycket vilket gör att jag inte kan läsa Den nionde graven med full behållning eftersom jag får skippa bitar av detaljerna.

I början av läsningen blev jag väldigt förvirrad. Vad gör Fabian i Stockholm? Och varför är Niva med? Men någonstans mitt i så läser jag på baksidan och där framgår det att den utspelar sig före Offer utan ansikte. Kanske jag borde förstått det från datumen, men så bra minne hade jag inte.

Jag hoppas serien fortsätter, och jag kommer att ge mig på nästa del, med förhoppningen om att den inte är fullt lika makaber.

Omdöme: Välskriven makaber svensk deckare om hämnd och besatthet.
Betyg: 4-

Några som bloggat om boken är Johannas deckarhörna och Crime Garden

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Forum

Mitt exemplar lånade jag av en vän.
Utläst 28 juni 2015.

6 kommentarer

  1. Jag har ju precis köpt första delen, eller andra då egentligen om jag förstått det rätt. Kanske skulle man börja med denna då.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.