”Du gamla, du fria” av Liza Marklund

Utredningssekreteraren Thomas Samuelsson befinner sig i Nairobi på konferens. Tillsammans med sex andra delegater från olika länder så är han på väg mot somaliska gränsen när de kidnappas. Till att börja med är det oklart vad kidnapparna vill, men ganska snart så står det klart att de inte skyr några medel för att få lösensummorna betalda. De plågar sina offer och börjar avrätta dem när de inte får som de vill.

Hemma i Sverige befinner sig Thomas fru, journalisten Annika Bengtzon och deras två barn, Kalle och Ellen. Familjen har just kommit tillbaka efter tre år i USA, barnen går i amerikansk skola i Stockholm och Annika har återvänt till sitt arbete på Kvällspressen. Den nya nyhetschefen Patrik Nilsson är ständigt ute efter skandalösa historier att publicera, och faktamässigheten är inte så viktig. Chefredaktören Anders Schyman försöker hänga med i svängarna, men tycker själv att han varit med för länge. När en ung kvinna knivmördas föreslår Annika för Patrik att det kan vara ett i en serie av mord av misshandlade kvinnor, och Patrik tänder på idén. Men Annika själv får annat att tänka på, då hon får reda på att Thomas har kidnappats. Hon vet inte vad hon ska göra. Hon som alltid hållt huvudet kallt kastas in i en okänd situation. Hennes räddning blir Thomas chef Jimmy Haldenius, som tar över förhandlingarna med kidnapparna, och blir Annikas skydd utåt i kapplöpningen på liv och död som börjat. Samtidigt jagas Annika av pressen, medan hon förtvivlat letar efter möjligheter att betala lösensumman för Thomas.

Du gamla du fria” är Liza Marklunds nionde bok där journalisten Annika Bengtzon är huvudpersonen. Den första, Sprängaren, utkom 1998. Liza Marklund har själv arbetat som journalist, men är nu författare och Unicef-ambassadör. Hennes böcker har sålt i 11 miljoner exemplar på 30 språk. Du gamla du fria marknadsförs som en kriminalroman, men är kanske ännu mer en bok om hur Europa bygger järnridåer mot andra kontinenter. Boken är publicerad på Piratförlaget, där Liza Marklund är en av delägarna.

När jag läste Liza Marklunds förra bok, En plats i solen, blev jag så besviken att jag bestämde mig för att aldrig mer lägga ut pengar på en bok av henne. Jag var väldigt tveksam till att läsa en till. Men när jag kunde låna den gratis i bokcirkeln på jobbet så tog jag ändå chansen. Och faktum är att jag är positivt överraskad. Du gamla du fria är inget litterärt mästerverk, men det är en mycket lättläst bok i högt tempo.  Jag läste boken på bara några få dagar.

Dock måste jag säga att det inte alls är en kriminalroman som den saluförs som, mer en spänningsroman. Historien om de mördade kvinnorna blir ett sidospår. Helt i centrum ligger kidnappningen, bakgrunden till kidnappningen med politiska förtecken och så Annika Bengtzons trassliga privatliv. Jag märker att jag glömt en del av vad som hänt mellan Annika och Thomas tidigare, och det tror jag inte är till nackdel. Liza Marklund gör sin research innan hon skriver böcker och det märks. Styckena om den politiska och historiska bakgrunden till spänningarna i Kenya är faktaspäckade, ibland på gränsen till torrt skrivna.

Boken är uppbyggd med att den växlar mellan en beskrivning av vad som händer med Annika i Sverige, och vad som händer med Thomas i Afrika. Thomas beskrivning är i presens och i jag-form, och jag uppskattade de inslagen mellan de ibland lite långrandiga beskrivningarna av Annika. I den här boken blir jag mer irriterad på Annikas och Thomas släktingar som inte kan ställa upp för barnen än på Annika själv. Men ändå är jag rätt trött på henne och det känns som det är dags för Liza Marklund att avrunda serien om henne.

Ett urval andra bokbloggar som skrivit om boken är En bok om dagen, Bokmalen, Bokbiten och Boktok73.

Omdöme: Lättläst spänningsroman om en kidnappning med politiska förtecken och personliga konsekvenser.
Betyg: 3+

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.