You had me at hello av Mhairi McFarlane

Rachel är reporter och bevakar rättegångar. Hon har varit ihop med Rhys i tretton år youhadmeathellooch de har börjat planera sitt gemensamma bröllop. Rachel känner att något inte är rätt i deras förhållande och mitt i planeringen så bestämmer hon sig för att bryta med Rhys. Omgivningen förstår inte riktigt vad som hänt men hon får ändå stöd från sina bästa vänner sen universitetstiden, Caroline, Mindy och Ivar som hjälper henne att hitta tillfälligt boende. Så stöter Rachel ihop med en annan vän från universitetstiden – Ben. Han har just flyttat till Manchester med sin fru Olivia. Genom Ben får hon träffa Simon, som är advokat, och som erbjuder henne en möjlighet till en eftertraktad intervju. Men saker och ting går inte som Rachel tänkt sig, vare sig med intervjun eller med Ben. Mötet med Ben väcker Rachels känslor som hon förträngt i alla dessa år.

You had me at hello av Mhairi McFarlane kom ut i Sverige i oktober 2014. På engelska kom den ut 2012. Mhairi McFarlane är en brittisk författare, född i Skottland och nu bosatt i Nottingham.  Hon har tidigare arbetat som reporter. You had me at hello är hennes debutbok, och hon har hittills gett ut tre böcker.

You had me at hello är feelgood enligt alla tänkbara kriterier. Det är mysigt, det är romantiskt och det är småhumoristiskt. Och det finns ingen tvekan om hur det hela ska sluta (och nej, jag tycker inte jag spoilar genom att säga så…). Det finns också ett visst spänningsmoment. Som läsare undrar man vad som egentligen hände mellan Rachel och Ben, varför de bröt kontakten helt tio år tidigare efter att ha varit så goda vänner. Dessutom finns historien som knyter till Rachels jobb, hennes kollega Zoe och intervjun som hon gör. Jag gillar den småhumoristiska tonen i You had me at hello. Den är ju vanligt förekommande i genren, men det är inte alltid den funkar för mig. Men det gör den här. Sättet man gradvis får tillbakablickarna blandat med nutiden är snyggt gjort.

You had me at hello är lättläst och flyter bra, men det är något jag saknar. Jag vet inte om det är språket, som jag tycker är lite väl banalt och tråkigt, eller om det är historien som trots alla goda förutsättningar inte riktigt fångar mig. Det blir ytligt, jag känner det inte som om jag kommer personerna riktigt in på livet. Dessutom får jag efterhand mer och mer svårt för Rachel. Jag tycker inte hon är särskilt sympatisk, hon framstår som väldigt velig och en person som inte tar några beslut utan bara försöker komma undan så det inte ska bli besvärligt för henne. Efterhand så kryper också en känsla fram som gör att jag inte vet om jag ska tycka historien är otroligt romantisk eller nästan tragisk. För egentligen så har ju både Rachel och Ben på många sätt svikit både varandra och sina partners.

Jag kommer inte att kasta mig över nästa bok av författaren men funderar på att prova att läsa någon av hennes böcker på engelska – kanske jag är mindre kinkig då… När You had me at hello kommer som film så kommer jag definitivt att vilja se den!

Omdöme: Lättläst och enkel feelgood om att få en andra chans i kärlek.
Betyg: 4-

Några som bloggat om boken är Feelgoodbiblioteket, Hyllan och Cattis bokblogg

Mer om boken kan du läsa här och här
Originaltitel: You had me at hello
Förlag: Massolit
Översättare: Lina Erkelius

Mitt exemplar var mitt val i bokklubben på jobbet.
Utläst 6 december 2014.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.