Bokbloggsjerka 26-29 september: Längsta bokserien

jerkaI veckans bokbloggsjerka så frågar Annika: Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

Den längsta bokserie jag läst, eller faktiskt fortfarande läser/följer är samma som Annika själv nämner som exempel, nämligen Peter Robinsons serie om Alan Banks. Jag älskar brittiska serier, att läsa på engelska och bara njuta. Så helt objektiv är jag nog inte. Eller i alla fall rätt tålmodig.

I den här serien har jag läst 21 böcker, och den 22 boken, Abbatoir Blues, ligger här hemma och ser lockande ut. Serien har inte varit helt jämn, men det har inte varit en gradvis försämring utan de bästa kom en bit in i serien, dvs inte de första böckerna. Jag var mer eller mindre på väg att ge upp serien, men i den förra boken (dvs nr 21), Children of the Revolution så tyckte jag författaren var på rätt spår igen. Det blir med viss spänning jag ger mig på Abbatoir Blues.

15 kommentarer

  1. Jag har också läst hyfsat många om Alan. Har de första i bokhyllan hemma men det har liksom inte blivit av att jag läst dem ända från början ändå 😛

    Gilla

  2. Jag kommer inte på något exempel men vet att jag läst flera bokserier där jag tyckt att den första boken varit mycket bättre än de kommande och jag har en teori på varför det är så.

    Gilla

  3. Alan Banks läser jag med. Jag har lätt att fastna för serier och fortsätta läsa. Jag gillar att karaktärerna finns kvar och kan få flera böcker på sig att utvecklas och förändras!

    Gilla

  4. Jag har också Robinsons böcker som min serie. Jag har av olika anledningar inte läst serien i rätt ordning så jag har inte samma känsla för tidiga vs sena böcker men jag tycker nog att de håller ganska jämn kvalitet.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.