Oändligt goda skäl till att läsa en bok

Igår blev jag taggad av Bokföring enligt Monika att bidra till en lista som i mitt tycke har ett mycket gott syfte. I svallvågorna efter PISA så är diskussionerna på nätet om läsandet mer aktuellt än någonsin. Och det är just det den här listan handlar om. Varför överhuvudtaget plocka upp en bok? Jag är så glad och tacksam över att mina barn är frälsta bokläsare och önskar att flera kunde upptäcka böckernas värld.

Alltihop började hos Boksystrar och sedan har det cirkulerat vidare, bokblogg till bokblogg. Detta är vad vi kommit fram till hittills:
1. Du blir bättre på att sätta dig in i hur andra människor tänker och agerar. //Boksystrar
2. I sällskap med en bok behöver du aldrig känna dig ensam. //En bok om dagen
3. Du kan resa genom tid och rum utan att lämna din läsfåtölj. //Hyllan
4. Du utvecklar ditt sätt att tänka. //What You Readin?
5. Du utvecklar ditt språk. //och dagarna går…
6. Du blir smartare, intressantare och mer socialt kompetent. //Enligt O
7. En bok kan innebära en total avkoppling från ett annars stressigt liv. //Carolina läser
8. Läsa gör dig lycklig! //Lingonhjärta
9. Därför att det är det bästa sättet att öva upp och få vistas i sin fantasi! //Fiktiviteter
10. För att man som läsare aldrig behöver gå till sängs ensam. //Beroende av böcker
11. Du kan uppleva äventyr vilken tid som helst på dygnet, vart du än är! //Boken är tankens barn
12. För att man kan träffa några av sina bästa vänner genom ett gemensamt intresse: böcker. //BokrecensionerNu
13. Med en bok lär du dig alltid något nytt. // Bokföring enligt Monika

14. När du läser en bok tar en annan människas fantasi dig på oanade vägar.
Det är ofta när jag läser en bok som jag tänker ”det här hade jag aldrig kunnat tänka ut själv!”. Att bli förvånad över hur en historia utvecklar sig och ändå känna att det var precis så den historien borde utveckla sig är bland det häftigaste upplevelser jag vet. Att en annan människas fantasi kan vara så annorlunda än min är magiskt. Att ingen människas fantasi är identisk med en annans är ett underverk.

Och jag lämnar vidare till stafettpinnen till Carro på Romeo and Juliet med förhoppningen om att du plockar upp den 🙂

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.