Dosan. Helga Gregorius berättelse av Helena Sigander

Året är 1901 och Carl-Evert och Helga är förälskade i varandra. Carl-Evert vill att de dosan-helga-gregorius-berattelseska inleda ett fritt förhållande, medan Helga tvekar, hon vill ju egentligen gifta sig. När Helgas båda föräldrar dör så tar Pastor Gregorius hand om henne. Han har alltid varit ett stöd för familjen, och när hon förstår att han vill gifta sig med henne så går hon med på det. Men när de väl är gifta så visar det sig att pastorn inte alls förmår att väcka Helgas glöd och hon känner sig olycklig. När så Fritz Racke dyker upp så blir hon förälskad och de inleder ett förhållande. Helgas syssling Karolina, som hon stått nära under ungdomen, har genomgått förskräckliga saker men återkommer och Helga anförtror sig åt henne. Helga vill anförtro sig åt någon mer, och det blir Doktor Glas, som under flera år varit hennes och pastorns läkare och bekant. Det får ödesdigra konsekvenser.

Dosan. Helga Gregorius berättelse av Helena Sigander kom ut 2013 (den kom ut som ebok 2012). Det är den första boken i en serie. Helena Sigander är en svensk författare och dramatiker som gett ut flertalet böcker. Hennes hemsida hittar ni här.

Förra sommaren så fick jag ett mejl från Exilium förlag med en del länkar till positiva beskrivningar av den här boken, som gjorde att jag lockades att fråga efter ett recensionsexemplar (som förlaget nämnde i mejlet). Boken kom men som jag förvarnat om så fick jag inte möjlighet att läsa den direkt. Nu tyckte jag det var dags!

När jag hade läst lite i boken så började jag googla och hittade då kopplingarna till Doktor Glas. Kände mig för det första väldigt obildad, men jag har faktiskt inte läst Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, och inte heller Bengt Ohlssons Gregorius, så jag kopplade inte alls till dessa böcker när jag läste titeln på den här boken. För att uppskatta den här boken till fullo så tror jag att man bör ha större kunskap om bägge dessa andra böcker (i alla fall Doktor Glas) innan. Det ger säkert andra dimensioner och bottnar i den här boken än jag hittade.

Det som jag absolut tycker bäst om med den här boken är språket. Det är genomtänkt och dröjer sig kvar hos mig som läsare. Helena Sigander lyckas förmedla en stämning som stämmer med tidsåldern som beskrivs och som bitvis är vacker.

Men ibland är det hela för otydligt, jag förstår inte dialogerna, de är avhuggna och mer som korta tankar och funderingar. Ibland blir det väldigt förvirrande och jag börjar undra över min associationsförmåga. Det är som om jag inte riktigt förstår återgivningen av dialogen, eller hur Helgas tankar flyger och far.

Det är ett intressant kvinnoporträtt som Helena Sigander tecknar av Helga, och det är en omvälvande tidsepok, där kvinnors rättigheter är hett omdebatterade. Jag känner mig kluven inför Helga. I sin relation till män är hon hela tiden likadan, undflyende och beroende av deras omtanke. Först från Carl-Evert där hon låter honom ta alla initiativ. Sen från Pastor Gregorius, som först verkar despotisk men som hon sen ändå uppfattar som omtänksam (utanför sängen) men som hon vill fly från. Och så till slut Fritz som är vansinnigt egoistisk och där hon förminskar sig själv totalt. Dessutom har hon Doktor Glas att förhålla sig till som verkar vara förvirrad och omdömeslös. Egentligen är det Pastorn som tecknas mest sympatiskt vilket jag inte riktigt får ihop. Allt cirklar kring hennes beroende av männen. Men så plötsligt så kliver hon upp och debatterar kvinnors rättigheter offentligt. Var kom det ifrån? För ögonblicket senare är hon tillbaka i sin passiva kvinnoroll.

Det känns som om jag inte riktigt förmår att ta till mig den här boken. Jag tror att jag tyvärr saknade jag bakgrunden för att uppskatta den här boken till fullo. Ändå är jag såpass positiv till språket att jag skulle kunna tänka mig att läsa något annat av författaren.

Omdöme: En skildring av en kvinna i seklets början med starka kopplingar till Doktor Glas.
Betyg: 3+

Några som bloggat om boken är Kulturbloggen, Eva Ermenz och Bookiecookiez

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.