Lex bok av Sara Kadefors

Lex gillar att ligga hemma och lyssna på musik och fantisera. I skolan förstår hon sig lexbokinte på att alla på gymnasiet ska vara ”entreprenöriella”. Inte heller kan hon stå ut med sina klasskamrater, som har helt annan inställning än hon. Den enda hon står ut med är barndomskamraten Jonatan, som är precis som han är, dvs sig själv. Lex föräldrar är skilda, hennes pappa sitter i fängelse och att besöka honom är rätt komplicerat och jobbigt. Hemma finns mamma och Lex och hon älskar att hitta på att vara tillsammans och laga mat. Så blir Lex mamma kär i Bruno, som skriver ungdomsböcker. För att förstöra för Bruno och provocera så skapar Lex och Jonatan ”Maya”, som är cool och självständig och driver sin egen blogg. Mayas blogg blir nationellt känd och plötsligt är Lex fast i något som hon inte själv har kontroll över. Vad gör det med Lex personlighet och hur påverkar det hennes förhållande till Jonatan, sin familj och sina klasskamrater?

Lex bok av Sara Kadefors hade recensionsdatum 18 september 2013. Sara Kadefors är en svensk författare, journalist och manusförfattare. Hon debuterade 2001 med barnboken Långlördag i city. Hennes ungdomsbok Sandor slash Ida som kom ut samma år blev en succé. Hon har sedan skrivit flera böcker, både för barn och vuxna. Lex bok riktar sig till ungdomar/vuxna 15+.

Den här boken fick jag ett mejl om från förlaget som undrade om jag ville läsa den. Det gjorde mig nyfiken så jag nappade. Jag har läst en bok av Sara Kadefors tidigare, en av hennes romaner, och jag var inte helt övertygad då. Boken kom tillsammans med en t-shirt och ett snyggt paket. Det finns också en hemsida.

Målgruppen för Lex bok definieras av förlaget som 15+, och visserligen är jag över 15 år 😉 men ändå så upplever jag mig inte riktigt som den primära målgruppen. Nu tror jag inte man måste vara ungdom för att gilla boken, men för mig är det ändå viktigt att fundera över det när jag skriver ner mina intryck.

Det finns en grundstämning och idé i den här boken som jag gillar. Jag gillar Lex som person (fast hon ibland är tanklös när hon inte tänker på hur hon påverkar andra människor) och hennes situation är intressant. Men det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på som gör att jag inte riktigt tror på att det är Lex, som går sista året i gymnasiet, som talar. Jag minns den tiden som då man var på väg ut i vuxenlivet och det fanns många funderingar. Och Lex funderar, trots att hon själv hävdar att hon inte gör det. Så det borde stämma. Men ändå saknar jag något i Lex berättelse. Något som jag faktiskt inte riktigt kan formulera.

Boken är delvis rätt underhållande och som sagt var tänkvärd, men den är bitvis rätt förutsägbar. Det förvånar mig inte hur det går med Lex, Jonatan och Maya.  För mig med barn i början av tonåren så är det nu alltid intressant att läsa böcker där det handlar om tonåringar som vistas på nätet mycket och hur man förhåller sig till det. Det kan handla om Instagram, Kik, Facebook eller som i den här boken en blogg. På sätt och vis hade jag velat läsa mer om Lex klasskamraters fascination av bloggar. Och förhållandet till pappan ska vi inte tala om, där finns mycket outsagt som jag blir nyfiken på.

Budskapet i boken är samma som återkommer i rätt många böcker just nu är rätten att vara sig själv. Väldigt många böcker faktiskt. Lex och Jonatan hävdar just den rättigheten boken igenom, och ibland så går det ut över andra. Egentligen håller jag med om att man ska vara sig själv, men frågan är hur egoistisk man ”får” vara. Fast det är nog ett helt annat inlägg än det här…

Omdöme: Ungdomligt om att försöka vara någon annan än man är
Betyg: 3+ (ungdom)

Några andra som bloggat om boken är Books ABC, Bokgalleriet, och Carolina läser.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar fick jag som recensionsexemplar av förlaget.

PS Lex blogg finns. Men vänta med den tills du läst boken.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.