Bokbloggsjerka 26-29 juli: Intressanta karaktärer

jerkaMitt i sommarvärmen så är det dags för en ny bokbloggsjerka. I dag frågar Annika: Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.

Jo, det finns ju en del. I olika genrer då. Fast det är lättare att minnas de som verkligen inte lyckats med sina karaktärer. Här kommer en lista på några jag tycker lyckas. Det blev visst några stycken…

  • Belinda Bauer
  • Thomas Enger
  • Gillian Flynn
  • Jonas Gardell
  • Golnaz Hashemzadeh
  • Peter James
  • Jonas Hassen Khemiri
  • Cilla Naumann
  • Kristina Sandberg
  • Mats Strandberg och Sara Elfmark Berggren

14 kommentarer

  1. Några av dessa har jag läst och andra inte. Men jag minns att tyckte att Cirkeln hade starka karaktärer, som kändes som om de kunde funnits i verkliga livet.

    Gilla

  2. Ja, just, Mats Strandberg och Sara Elfmark Berggren… jag gillade verkligen de karaktärerna. Gillian Flynn återstår ju för mig att läsa 🙂

    Gilla

  3. Bauer och Flynn glömde jag ju bort. Thomas Engers andra bok måste jag läsa om. Jag läste den när jag var inne i min lässvacka de luxe och jag tror inte att den verkligen är så dålig som jag tyckte att den var då 🙂

    Gilla

  4. Peter James har jag ju läst och gillat men har tänkt läsa mer än en innan jag bestämmer mig, började med bok 7 i serien 😦
    Belinda Bauer ska snart läsas har någon här hemma som väntar 🙂

    Gilla

  5. Gardells mobbande och mobbade tonåringar i ”en komikers uppväxt”-serien är bland det värsta och mest realistiska och hemska man kan möta bokvägs.

    Gilla

  6. Ser att vi har några gemensamma författare som är bra på att skapa intressanta karaktärer. Och så får jag lite tips på några författare som jag inte har läst ännu, kul! 🙂

    Gilla

  7. Jona Gardell gillar jag verkligen men mitt absolut starkaste minne av honom var när jag var scoutledare och några andra ledare framförde Mormor gråter som julspel i kyrkan under en julavslutning. Men prästen verkade inte uppskatta det 🙂

    Gilla

  8. Inte så många av dem jag läst mer än Gardell och James. Men Gillian Flynn är jag nyfiken på. Jerkan är alltid full av nya tips!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.