”The postmistress” av Sarah Blake

Året är 1940. Iris James är postmästare i Franklin på Cape Cod och tar sitt jobb på allvar. Hon tror på ordning och reda och är stolt över att förmedla brev, i synnerhet i krigstider.  En dag anländer Emma Fitch till Franklin för att förena sig med sin man, läkaren Will Fitch. Kort efter hennes ankomst så kallas Will till en förlossning och efter det förändras allt. Will åker till Europa för att göra en insats som läkare i kriget. Kvar blir Emma, som följer utvecklingen genom radiosändningarna från London och ivrigt väntar på brev från Will.  I London arbetar Frankie Bard som reporter vid en radiostation som sänder live från London. Hon rapporterar medan bomberna faller. Att arbeta som kvinna i en mansdominerad radiovärld är inte lätt, och när hon får chansen att åka tåg genom Europa och rapportera direkt från brinnande krig så tar hon den. På oanade sätt så vävs Iris, Emmas och Frankies öden ihop.

”The postmistress” av Sarah Blake är en bok om kvinnor, starka kvinnor som gör så gott de kan i krigets skugga. Det är också en bok om USA just innan man går med i kriget, och den berör allvarliga frågor kring händelser under andra världskriget. Hur mycket lyssnade man i USA på rapporterna från Europa, och vilket ansvar tog man? Boken handlar också om plikttrogenhet och livet i en småstad kontra livet i händelsernas mitt. Det är små händelser blandade med stora.

Boken är oerhört intensivt skriven, det gick inte att vara ouppmärksam ens en liten stund, varje mening måste läsas. Det gav den en intensitet, vilket både är en fördel och en nackdel. Jag läste boken i en solstol i Grekland i somras, och kunde ge den min fulla uppmärksamhet vilket var en fördel. Det tog ett tag att komma in i den, men när jag väl gjort det så ville jag fortsätta. Min nyfikenhet över vad som skulle hända med postfröken, radioreportern och doktorns fru gjorde att jag läste vidare. De starkaste partierna var Frankies upplevelser på sin resa genom Europa, i de styckena blev allting levande.

Omdöme: Intensiv berättelse i krigets skugga.
Betyg: 4

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.