Längtar en lördag: Sandslott

Det finns alltid böcker att vara nyfiken på, som jag längtar efter att få läsa. Det kan vara böcker av favoritförfattare eller nya författare. Det kan vara olika genrer. Det kan vara tips jag fått, eller böcker jag hållit utkik efter. Det kan vara helt nya böcker, men också lite äldre. En del lördagar kommer jag att blogga om sådana böcker i Längtar en lördag.

Först ut i Längtar en lördag är Sandslott.

Förra året så upptäckte jag en ny författare – Niklas Turner Olovzon – när jag läste hans debut Isberg. Så här skrev jag då: Isberg är en imponerande debut ur alla perspektiv. I grunden finns ett karaktärsbygge som jag tycker är helt unikt, det är sällan jag blir så tagen som när jag läser Isberg. Jag tycker om språket i Isberg, det är välkomponerat och berättande på ett träffsäkert sätt. Läsningen flyter helt obehindrat. I en deckare ska det också finnas en spänningsfaktor, och det gör det i Isberg. Hela mitt omdöme finns här. Boken vann också Årets deckardebut – Crimtime Award 2023.

Som ni förstår väntar jag ivrigt på nästa del i Doldasviten och den kommer i april i år (recensionsdag 29 april). Så här skriver förlaget: Gemenskapen i Tassby, Dalarna ligger i spillror efter dramatiska händelser något år tidigare. Och byns matriark Liss-Kulla söker fortfarande efter sanningen om en försvunnen thailändsk bärplockare. Samtidigt på svenskön Koh Lanta i Thailand firar en överklassfamilj påsk i paradiset när deras tonårsson försvinner en ovärdersnatt. Han påstås ha drunknat. Men modern Sophie vägrar acceptera att sonen skulle vara död och söker honom över stränder och genom djungel. Har korruptionen på ön något att göra med det som döljer sig bland maktens män i de mörka dalaskogarna hemma i Sverige?

3 kommentarer

  1. Jag kollade faktiskt igenom boksläppen för april i dag och såg denna. Då kom jag ihåg att du hade gillat första delen, så jag är ju så klart lite nyfiken på böckerna.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.