Om du vill ha mig av Katrine Wessel

Handling från förlagets hemsidaKaren Moen drömmer om att bli lärarinna, men när hennes pappa dör får hon slå de planerna ur hågen och istället hitta försörjning. Hon blir husjungfru hos familjen Winther. Men drömmen om ett annat och bättre liv lever ändå vidare. Genom sin tidigare lärare blir hon vän med den upproriske arbetaren Alfred. Snart splittras Karen mellan sin lojalitet mot arbetsgivaren, sin framtidsdröm och kärleken. Dessutom vänder ett förfärligt avslöjande kring faderns död upp och ned på hela hennes värld. Yngste sonen i familjen Winther har också hamnat i en oväntad situation. Plötsligt är det han som är föräldrarnas stora framtidshopp med allt vad det innebär. Han som främst önskar att få gifta sig med den vackra, men fattiga servitrisen Emma. En flicka som de aldrig kommer att acceptera. Vad ska han välja, kärleken eller familjen?

BokenOm du vill ha mig av Katrine Wessel kom ut på svenska i juni 2021.

Varför jag läste den: Om du vill ha mig ingår i min utmaning Finish That Series.

Vad jag tyckte om den: Om du vill ha mig är en lättsam och trevlig berättelse. Jag tycker om det ”universum” som Katrine Wessel bygger upp med de olika karaktärerna och Trondheim. Men det som jag framförallt gillar med Om du vill ha mig är att det är ett fokus på kvinnor som vill stå på egna ben, och man får med sig en del av det historiska skeendet i Norge kring kvinnors rättigheter och feminism.

Det är kvinnorna i den här serien som jag gillar att läsa om. I synnerhet får man i Om du vill ha mig lära känna systrarna Karen och Ellen, som måste arbeta för att tjäna sitt levebröd. Även Rose Winther är central. De förälskar sig, men bägge alla tre i ”fel” män, men på olika sätt. Jag tycker också om miljön, Trondheim har jag varit i några gånger, och när jag läser boken så kollar jag också upp var de befinner sig vid olika tillfällen.

Jag tycker att Om du vill ha mig är lättläst och har sina fördelar, men det finns något som gör att jag aldrig riktigt fastnar i berättelsen. Det går bra när jag läser den fokuserat, men det är inte en bok som drar när jag lagt ifrån mig den. Det är svårt att få fatt i vad det är som gör att jag inte dras in. Språket är lätt och det är inget jag fastnar på, men det står inte heller ut. Det är trivsam läsning men jag blir inte berörd på riktigt.

Eftersom jag äger två delar till i serien, och har plockat ut dem för utmaningen Finish That Series så blir de säkert lästa.

Bloggat om boken har malins bokblogg, Enligt O, hyllan och Bokprataren

Betyg: 3+

Mer info:
Förlag: Bokförlaget Polaris
Sidor: 303
Betyg på Goodreads: 3,67 baserat på 284 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 11 januari 2024

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.