Hur blir det med julen? av Jessika Devert och Annika Devert

Handling från förlagets hemsidaSystrarna Anki, Susanne och Jenny har trots sina olikheter alltid stått varandra nära. Men när deras pappa går bort och sista länken till barndomen försvinner blir det tydligt att de haft vitt skilda relationer till honom. Det är första advent och julen har alltid firats traditionsenligt i det stimmiga och trivsamma föräldrahemmet men i år – hur blir det med julen?

Mitt bland julförberedelser och bodelning får systrarna ett besked som får deras värld att gunga. Kan det finnas syskon som de inte känt till? Medan snön faller över deras lilla stad och systrarna helst vill mysa med julklappsinslagning och glögg tvingas de att öppna dörren till sin pappas förflutna. Hur många kommer att samlas runt julbordet i år?

BokenHur blir det med julen? av Jessika Devert och Annika Devert kom ut i oktober 2023.

Varför jag läste den: Jag ville ha något lättläst, gärna feelgood och gärna juligt.

Vad jag tyckte om denHur blir det med julen? är en mysig feelgood med rejäl julkänsla. Ett utmärkt val som julbok för att komma i stämning. Jessika Devert och Annika Devert är systrar och har skrivit flera böcker ihop tidigare. Det verkar vara ett lyckat samarbete att döma från Hur blir det med julen? som är välskriven med realistiska karaktärer. Den innehåller både julkänsla, glädje och sorg.

I fokus från början till slut står de tre systrarna Anki, Susanne och Jenny, vars pappa just gått bort. Kapitlen är i huvudsak från de tre systrarnas perspektiv. Det visar sig att pappan haft en del hemligheter som uppdagas i och med hans bortgång, och det innebär också att fler karaktärer dyker upp och man får deras perspektiv. Jag blir frustrerad över hur de tre systrarna sitter fast i sina roller, och inte är ärliga med varandra. Säkert realistiskt, men irriterande. Konflikterna handlar uteslutande om hur man pratar förbi varandra, både sinsemellan och i Aniks fall mellan henne och maken Per. Jenny agerar som den lillasyster och sladdis hon är, och jag har mest lust att säga åt henne att skärpa sig. Men allt eftersom historien utvecklar sig så börjar de jobba på sin relation. Jag gillar också hur deras förberedelser inför julen beskrivs och hur de landar i hur de vill ha det.

Vad de får veta om pappan är bra beskrivet, och realistiskt (jag känner till liknande verkliga fall). Att rensa efter sina föräldrar är också omtumlande och på många sätt jobbigt, något som beskrivs med ömhet och realism.

Jag har läst och gillat några av Jessika Deverts böcker som utspelar sig i Göteborg. I Hur blir det med julen? befinner vi oss i en småstad, och jag gillar miljöskildringarna. Men ibland tycker jag det mer känns som storstad. Å ena sidan verkar alla känna systrarna, å andra sidan verkar de ha gemensamma vänner/bekanta som de andra inte alls känner till. I synnerhet tycker jag det är märkligt att Susannes liv är så totalt okänt för Anki och Jenny.

Jag kan definitivt tänka mig att läsa mer av bägge författarna.

Bloggat om boken har och dagarna går

Betyg: 4-

Mer info:
Förlag: Printz Publishing
Sidor: 339
Betyg på Goodreads: 3.50 baserat på 46 betyg
Hur jag fick tag på den: Bookbeat
Utläst: 17 december 2023

2 kommentarer

  1. Jag gillade den också, men kunde inte heller riktigt förstå att Susanne kunde ha ett så hemligt liv i en småstad. Som det ju sägs vara.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.