Dancing Queen av Denise Rudberg

Handling från förlagets hemsidaI Denise Rudbergs polisroman Dancing Queen synas ett land som ännu inte förlorat sin oskuld, där kvinnor ska veta sin plats och där maktapparaten håller borta oliktänkande och störande element. Det är en tid då man tittar på MASH på kvällarna och dansar disco på helgerna – men där bordellhärvan, IB-affären och andra skuggverksamheter effektivt sopas under mattan.

Två kvinnliga poliser – Karin ”Kaiser” Johansson och Agneta Thorén – kliver oberoende av varandra in i ett getingbo av lögner, brott och konspirationer på högsta ort. Karin arbetar på våldsroteln och närmar sig en chefsposition efter en lång karriär inom kåren. Agneta har efter en hörselskada i samband med gisslandramat vid västtyska ambassaden tvingats till skrivbordstjänstgöring.

Året är 1976. Stockholm rustar för sommarens kungabröllop, brudparet ska dansa till Dancing Queen – men samtidigt fortsätter personer nära maktens centrum att med våld skydda sina dolda verksamheter. Ju närmare sanningen du kommer, desto fler fiender får du…

BokenDancing Queen av Denise Rudberg kom ut i november 2023.

Varför jag läste den: Jag ville ha något lättläst att läsa på mobilen, och valde Dancing Queen för att få läsa om 70-talet.

Vad jag tyckte om den: Dancing Queen är en spännande och intressant skildring av Sverige på 70-talet. Den utspelar sig 1976, då jag var 9 år, vilket innebär att jag har bitvisa minnen från den tiden. Denise Rudberg skapar på ett skickligt sätt en tidsanda som är imponerande väl komponerad. Hon väver in det i detaljerna, i allt från maten och inredningen, till sätt att prata. Det sätter verkligen fingret på skillnaden mellan då och nu på ett sätt som jag inte tänkt på tidigare. Hon gör det helt utan att skriva läsaren på näsan, eller föreläsa.

Jag gillar hur de två kvinnliga poliserna som är huvudkaraktärerna i berättelsen skildras. I synnerhet så tycker jag om karaktären Karin, som är medelålders, med en arbetslös man hemma. Deras relation beskrivs på ett fint sätt, och det finns en respekt mellan dem som står i stark kontrast till hur andra män agerar i Dancing Queen. Kvinnosynen i polisen beskrivs som minst sagt unken.

Agneta är en knepigare karaktär, och det är svårt att inte fördöma hennes agerande vad gäller hennes lilla dotter. Men kanske det är för att man ser det med nutidsögon? Jag funderar en del på vad som då var naturligt och OK för barn, som inte är det nu. Och vice versa. Jag minns det som att jag själv hade stor frihet att ta mig till och från skolan i en tidig ålder, om än i sällskap med andra barn. Men Agneta går längre än så, trots att hon älskar sin flicka.

Själva mysteriet har anknytning till (eller har inspirerats av kanske?) det som kallades bordellhärvan och blev en stor skandal under 70-talet. Det är inte den som är i centrum, men den finns där och påverkar. Det är spännande, men jag får inte riktigt kläm på vad det är som hänt och varför. Förhoppningsvis kommer bilden att klarna i senare delar i serien.

Jag kommer definitivt att vilja läsa nästa del i den här serien, både för att veta vad som händer Agneta och Karin och för att få uppleva 70-talet igen.

Bloggat om boken har och dagarna går

Betyg: 4-

Mer info:
Förlag: Norstedts
Sidor: 241
Betyg på Goodreads: 4,30 baserat på 10 betyg
Hur jag fick tag på den: Bookbeat
Utläst: 1 december 2023

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.