En ny tid av Katrine Wessel

Handling från förlagets hemsidaEn storslagen och förtrollande roman om livet i överklassfamiljen Winther. Handlingen utspelar sig i Trondheim i slutet av 1800-talet. En ny tid väntar runt hörnet, en arbetarklass växer fram, kvinnors rättigheter stärks och gamla traditioner kommer på fall. Vi följer kvinnorna i familjen Winther både i de vackra salongerna och i de hektiska köksregionerna deras drömmar, längtan och begär. Cecilia Winther är den ledande kvinnan i societeten i Trondheim. Allas ögon är på henne och kvinnorna i staden följer henne i allt hon gör och säger. Men bakom den tjusiga fasaden kämpar Cecilia för att behålla familjelyckan.

Boken: En ny tid av Katrine Wessel kom ut på svenska i maj 2021.

Varför jag läste den: Jag ville läsa något i genren feelgood eller liknande och En ny tid stod i hyllan och väntade.

Vad jag tyckte om denEn ny tid är första boken i en krönika om den norska familjen Winther. Den är lättläst och ger ett behagligt intryck. Jag är förtjust i böcker, eller serier av böcker, som cirkulerar kring samma familj eller generationer av familjer och som speglar den tiden som den/de utspelar sig i. Därför tycker jag om den stämning som En ny tid försätter mig i. Det är som att läsa om vänner och bekanta, fast i en helt annan tidsålder.

Det händer inte så mycket i En ny tid förrän alldeles mot slutet. Det handlar mer om att beskriva vardagen i en familj i 1800-talets Trondheim som har det gott ställt. Jag gillar i synnerhet de stycken där man får ta del av Trondheims utveckling, och där dåtidens händelser får ta plats. Då och då googlar jag på miljöerna i Trondheim. Att jag varit där flera gånger ger en extra dimension. Berättelsen lunkar på i ganska makligt tempo, och fokuserar mest på familjerelationer. Cliffhangern på slutet lockar till mer läsning.

Den person som får mest plats i En ny tid är mamman Cecilia. I sig tycker jag det borde vara en bra vinkling men i ärlighetens namn så gillar jag henne inte alls. Jag förstår att hon är präglad av sin uppfostran och samhällets förväntningar, men jag har svårt för hennes tendens att döma andra människor och bristen på självinsikt. Förhoppningsvis så får hon utvecklas under seriens gång. Jag hade gärna läst mer om Ellinor och kanske Rose.

Jag kommer antagligen att fortsätta läsa den här serien, för jag vill gärna möta karaktärerna igen och se hur de utvecklas. De följande två böckerna finns i min hylla.

Bloggat om boken har hyllan, Mitt liv som boknörd, och dagarna går och Bokprataren

Betyg: 3+

Mer info:
Förlag: Bokförlaget Polaris
Sidor: 336
Betyg på Goodreads: 3,23 baserat på 231 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 19 februari 2022

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.