Terapeuten av Helene Flood

Handling från förlagets hemsidaDen unga psykologen Sara driver en privatpraktik för ungdomar från ett kontor ovanpå garaget i den stora, ärvda villan hon håller på att renovera med sin ambitiösa överarbetade arkitektman Sigurd.  
Men det går trögt med både jobb och renovering och en dag lämnar Sigurd ett svårtolkat meddelande på Saras telefonsvarare för att sedan försvinna. Det gamla halvfärdiga huset känns långtifrån tryggt. Föremål försvinner och dyker upp igen, och är det fotsteg Sara hör från vinden om natten? 

BokenTeraputen av Helene Flood kom ut på svenska i december 2019.

Varför jag läste den: Den här boken har stått i hyllan sen 2019 och författaren har jag satt upp i Boktolvan. Jag tyckte det var dags att läsa den nu.

Vad jag tyckte om denTeraputen är en psykologisk norsk thriller. Det mesta som skapar en bra psykologisk thriller finns där, men det är ändå något som gör att jag inte riktigt kommer överens med Terapeuten. Helene Flood skapar den långsamma krypande stämningen av osäkerhet och obehag som är ett måste i en psykologisk thriller. Sara som berättarröst ger flera lager till berättelsen, vad som är sanningen eller inte. Det finns spännande komponenter i berättelsen, och en eloge till ett snyggt slut.

Detta till trots så hade jag så stora problem att jag funderade på att ge upp. Bitvis så flöt läsningen, men ibland tog det totalt stopp. Det är något i berättande som är för omständligt för mig, det innehåller detaljer som skymmer berättelsen. Tempot som till en början skapar obehaget trappas aldrig upp utan lunkar på. Jag både gillar och inte gillar hennes sätt att skriva. Exempelvis så gillade jag tillbakablickarna, det skapade ett ramverk för karaktärerna. Jag känner annars inget engagemang alls i karaktärerna och det tror jag är huvudskälet till att läsningen går trögt. Alla karaktärerna är märkliga. Mitt engagemang i karaktären Sara som ska driva historien framåt är lågt, jag bryr mig inte så mycket om vad som händer henne.

Eftersom jag har en till bok av samma författare i bokhyllan är det möjligt att jag ger henne en ny chans.

Bloggat om den har exempelvis Enligt O, och dagarna går och Johannas deckarhörna.

Betyg: 3-

Mer info:
Förlag: Polaris
Sidor: 347
Betyg på Goodreads: 3,35 baserat på 4 417 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 2 februari 2022

8 kommentarer

  1. Det är så lustigt att vi så ofta uppskattar böcker på olika sätt. Jag tycker att en del som du beskriver som omständligt, upplevde jag som en oro som drev upp spänningen. Och så ska det vara.

    Gillad av 1 person

  2. Hmm, nu blev jag mer osäker på denna. Har ju varit lite nyfiken på den och nu vet jag inte alls… Det där med ett långsamt tempo funkar ju för mig, ibland. Nåja, jag funderar vidare.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.