En familjetragedi av Mattias Edvardsson

Tre unga människor. Två mord. Men finns det mer än en sanning?
Bill Olssons ekonomi är körd i botten. Han kämpar för att försörja sin dotter och hyr ut ett rum till studenten Karla, som äntligen gjort sig fri från sin missbrukande mamma.
För att finansiera sina juridikstudier börjar Karla städa hos barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina. Men snart förstår hon att allt inte står rätt till i huset. Varför tillbringar Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum?
Samtidigt är Jennica mitt uppe i en trettioårskris. Via Tinder möter hon Steven och blir stormförälskad.
När Steven och Regina hittas döda i sitt hem blir Bill snart misstänkt. Fram växer en berättelse om en förtvivlad pappa som blivit desperat, och om ett läkarpar som förhåller sig fritt till alla regler.

En familjetragedi av Mattias Edvardsson har recensionsdag idag, 30 juni 2021. Mattias Edvardsson är en svensk författare och gymnasielärare i svenska och psykologi som debuterade 2012 med Dit drömmar färdas för att dö. 2018 kom han ut med En helt vanlig familj som sålts till 33 länder och gjort internationell succé. En familjetragedi är hans åttonde bok, och den tredje i den s.k. Lundasviten.

Mattias Edvardsson är en av mina favoritförfattare, och jag har läst alla hans böcker för vuxna och ungdomar. Varje ny bok av honom åker direkt upp på önskelistan, och det gjorde även En familjetragedi. Det här omdömet baseras på ett förhandsexemplar av En familjetragedi som kom i början av juni. Tidigare i vår hade jag dessutom fått förmånen att läsa en tidigare version av texten och ge återkoppling på den direkt till författaren. En mycket spännande upplevelse att se hur berättelsen utvecklats med tiden.

En familjetragedi är en välskriven och spännande roman om relationer. Mattias Edvardsson förmår att använda språket på ett sätt som gör att jag njuter av läsningen från början till slut. Läsningen flyter helt obehindrat och varje mening har en betydelse. Uppbyggnaden av berättelsen är en välkänd form, där vi får tre stycken POVs, Bill, Karla och Jennica. Det är tre distinkta röster med olika sätt att tala till läsaren, så det blir aldrig någon tvekan om vems bild man får. Det är också röster, ord och språk som stämmer väl med karaktärerna.

Den kanske mest framträdande styrkan i En familjetragedi är karaktärsteckningen. Mattias Edvardsson har en suverän förmåga att ta fram karaktärer som är trovärdiga. Det finns inget svart och vitt, det är ingen som är alltigenom god och ingen alltigenom ond. Tack och lov säger jag, för det hade varit så mycket tråkigare då. Det här är personer som kan vara någon du känner, eller kanske t.o.m. du själv. Det är karaktärerna som lever kvar hos mig efter läsningen. Hur mår Bill nu? Har Jennica tagit tag i sitt liv? Lyckades Karla slita sig från sitt medberoende och skapa sitt eget liv?

Ett genomgående tema i En familjetragedi är beroendet. På ytan så är det Reginas beroende av tabletter som blir tydligast, men allt eftersom berättelsen växer fram så flyttas centrum till Karlas medberoende av sin mamma och Bills spelberoende. En form av beroende är också beroendet av andra människor. Det är tänkvärt och tragiskt.

Såväl En familjetragedi som hans senaste böcker klassas som spänningsromaner. För mig är spänningen i läsningen inte så mycket som vad som hänt exakt, utan vems sanning som är sanning. Eller finns det en enda sanning? Där väcks min nyfikenhet och drivet i berättelsen. Tro inte att ni får en traditionell deckare, men ändå en bok som är en bladvändare på ett helt annat sätt.

Återkommande i Mattias Edvardssons böcker är för mig familjen som centrum. Relationer barn-föräldrar är ofta kärnan i berättelsen. Och då inkluderar jag böcker som kom innan Lundasviten. I En familjetragedi är, som också framgår av titeln, familjen viktig. Men kanske ännu mer den som saknas i familjen. I en familj är det mamman som saknas. I en familj har dottern blivit mamma till sin mamma sen hon var liten. I en familj är relationen mellan föräldrarna dysfunktionell, vilket påverkar dotterns syn på relationer. Vad har man för ansvar som förälder? Väldigt stort skulle jag säga. Hela livet. Kanske är det därför Mattias Edvardssons berättelser ofta drabbar mig så starkt.

Jag brukar avsluta mina inlägg om Mattias Edvardssons böcker med en uppmaning att om ni inte läst något av honom är det hög tid. Den uppmaningen är i högsta grad aktuell fortfarande.

Bloggat om boken har och dagarna går, Vargnatts bokhylla, Malins bokblogg och Västmanbok

Omdöme: En spännande berättelse om relationer och beroende.
Betyg: 5-

Förlag: Forum
Sidor: 370
Betyg på Goodreads: 4,40 baserat på 5 betyg
Hur jag fick tag på den: Förhandsexemplar
Utläst: 5 juni 2021

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.