Friheten av Arne Dahl

Sam Berger är en bra bit från lyckan. Molly Blom är spårlöst försvunnen, sannolikt bärande på deras barn. Sam försörjer sig som understimulerad utredare av försäkringsbrott, och drömmen om ett gemensamt liv med Molly som privat brottsbekämpare tycks mer avlägsen än någonsin.
Så får han ett lukrativt uppdrag av det gåtfulla slaget. En kvinna, Nadja, har kidnappats och hennes terapeut söker Sams hjälp – polisen måste absolut hållas utanför.
Jakten leder Sam till en försvunnen skatt, ett byte som lockat många kriminella genom åren. Och Nadja är kanske inte den enda som befinner sig i fara. Hur kommer det sig att denna dödliga skatt också leder till Molly Blom?

Friheten av Arne Dahl kom ut 21 april 2020. Arne Dahl är den pseudonym under vilken författaren Jan Arnald gett ut 11 böcker i deckarserien om A-gruppen och 4 deckare om gruppen Opcop. Friheten är den fjärde i en serie om Sam Berger och Molly Blom. Den första, Utmarker, kom 2016.

Arne Dahl är en välkänd och omtyckt deckarförfattare, men för mig var det först med den här serien som jag riktigt fastnade. Alla tre tidigare delarna har jag läst och tyckt mycket om. Det var självklart att jag ville läsa Friheten, och så snart jag hade inhandlat den i vår lokala bokhandel så började jag läsa den.

Friheten är en välskriven och mycket spännande spänningsroman. Arne Dahl har ett väldigt effektfullt och på det sättet ett vackert språk. Det finns inte ett överflödigt ord och allt känns mycket genomtänkt. Språket är stramt men känslorna går fram starkt och får landa hos läsaren. Det är något som jag verkligen uppskattar hos en författare, inte minst i spänningsgenren. Berättelsen i Friheten har på flera sätt kvinnors utsatthet i fokus, och den är verkligen berättad med en fingertoppskänsla som gör att den drabbar mig som läsare hårt. Friheten är dramatisk och mycket obehaglig på många sätt, och historien kommer att leva kvar länge hos mig. I synnerhet slutet. Så mycket mer kommer jag inte att orda om handlingen här. Läs!

Karaktärerna i Friheten är väl tecknade, såväl huvudkaraktärerna som bikaraktärerna. Trots att Sam och Molly bägge är ytterst komplexa och egentligen inte så lätta att tycka om, så känner jag med dem. Tyvärr hade jag glömt en del av vad som hänt tidigare i serien, och här kastas man direkt in i handlingen. Jag blir bitvis förvirrad och hänger inte riktigt med i svängarna.

När man läser mycket spänningslitteratur så kan man fundera över den onödiga brutalitet som förekommer. Friheten är en brutal och grotesk historia, och bitvis så blir det svårt att läsa. Men det är inte den delen som gör Friheten spännande, det är den psykologiska spänningen som genomsyrar hela boken som gör att jag har svårt att sluta läsa. Genom sitt språk, sina cliffhangers och tempot boken igenom är Friheten en bok som blir sträckläsning.

Med den här serien vet man aldrig om det blir en till del. Jag har för mig att jag hört att det från början var en trilogi, men redan Friheten är fjärde delen. Oavsett detta så kommer jag att hålla utkik efter och helt säkert läsa vad än Arne Dahl kommer med härnäst.

Omdöme: Välskrivet, spännande och brutalt om utsatta kvinnor
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Kapprakt, Olivias deckarhylla och Mysterierna

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor: 393
Betyg på Goodreads: 3,85 baserat på 144 betyg
Hur jag fick tag på den: Nyinköpt
Utläst 8 maj 2020.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.