Kvinnoalfabetet – bokstaven X

Bokstaven XI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven X

Ja milda makter. Detta är ju verkligen den största utmaningen…

1. Berätta om en favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på X.

Jag kan inte komma på att jag läst någonting alls av en författare på X så den här får jag passa på.

2. Berätta om någon annan kulturpersonlighet på X som du gillar (eller en författare till om det är lättare).

Den enda jag kommer på på X är Xantippa, Sokrates fru. Om jag gillar henne eller inte låter jag vara osagt.

3. Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på X som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Inte lätt det här heller men med lite surfande har jag hittat Xue Xinran, en kinesisk författare. Hennes The Good Women of China verkar klart intressant.

4. X får också symbolisera pseudonymen och artistnamnet, berätta om en kvinna som är känd under ett annat namn än sitt eget. Och nej, det behöver inte börja på X.

Här tar jag en av grundfigurerna bland svenska deckarförfattare: Den legendariska Maria Lang, som är en pseudonym för Dagmar Lange. Jag började läsa hennes böcker för bara ett par år sedan, och tycker de är underhållande tidsdokument.

EXtra

Jag var lite besviken att vi inte fick frågan om något verk på X. För då hade jag ju tagit Xanadu med Olivia Newton John 🙂

6 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.