Syskonmakaren av Lisa Jewell

Lydia lever ett isolerat men karriärmässigt framgångsrikt liv när hon en dag får ett syskonmakarenbrev. Då bestämmer hon sig för att söka sitt ursprung en gång för alla. Robyn har träffat mannen i sitt liv när hon plötsligt börjar oroa sig, och hon bestämmer sig för att leta reda på sin biologiska pappa. Deans liv förändras dramatiskt och tragiskt och en sen kväll beslutar han sig för att det kanske är dags att göra det han inte tidigare velat, ta reda på varifrån han kommer. Vad de Lydia, Robyn och Dean inte vet är att de har något gemensamt.

Syskonmakaren av Lisa Jewell kom ut på svenska 2011. Den heter i original The making of us och kom ut samma år. Lisa Jewell är en brittisk författare som bl.a. arbetade som PR-assistent och receptionist innan hon 1998 debuterade som författare med Ralph’s party. Hon har totalt gett ut tio romaner.

Det här är den första boken jag läst av författaren Lisa Jewell, och jag hade relativt goda förhoppningar om att jag skulle gilla den utifrån vad jag läst om den på nätet.

Det är en charmig bok, och jag tycker den är en feelgoodroman trots att det inte är enkla teman som Lisa Jewell griper sig an och det ibland finns sorg. Genomgående i boken finns föräldraskap och barnlöshet vilka bägge intresserar mig av personliga skäl. Det finns glimtar i boken som berör och där jag tycker att Lisa Jewell slår an en ton som griper tag i mig. Kanske är det mest Lydias livsöde, som berör mig djupast för i grunden är det tragiskt av flera skäl. Men ändå så når författaren inte ända fram till mig. Det är något undflyende och lättsamt över det hela.

Språket flyter och jag gillar kapitelindelningen från olika personers synvinkel. Men personligen så hade jag kunnat vara utan Daniels syn på det hela och delar av Maggies (även om det också knyter an till det genomgående temat föräldraskap). Bitarna om sjukdomen som en av personerna visar sig ha skummar jag igenom, det blir för personligt. Och som sagt var, det sista kapitlet om Daniel, det tycker jag är helt onödigt.

Förutom barnlöshet och föräldraskap så handlar det om relationer mellan syskon. Jag har själv halvsyskon och jag tycker hon lyckas mycket bra i sin beskrivning av hur man känner inför syskon man inte träffar så ofta (eller i det här fallet aldrig träffat förut!).

I vissa stycken får jag samma känsla som när jag läste När gud var en kanin av Sarah Winman men jag tycker den här är bättre. Sammantaget tycker jag att boken är behaglig och charmig, men den griper inte tag i mig på djupet. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer av författaren nästa gång jag vill läsa feelgood.

Ett urval andra som bloggat om boken: Minaboktips, hyllan, Enligt O, Den läsande kaninen, Feelgoodbibiliotekarien, Enbokcirkelföralla, Bokmalen.nu och Bokmoster

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Charmigt om barnlöshet, föräldraskap och banden mellan syskon.
Betyg: 4

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.