Bokbloggsjerka 2-5 november: Bokliga aktiviteter

Slutet på ett fint höstlov närmar sig och det är dags för veckans bokbloggsjerka. Så här frågar Annika: Veckans fråga lyder kort och gott: vad ska du ägna dig åt för bokliga aktiviteter under Halloween helgen?

Det är lite av en tradition för oss att de sista dagarna på höstlovet dra söderut till Uppsala, där vi en gång för länge sen bodde och har släkt och vänner kvar. Det sammanfaller ju oftast med Allhelgonahelgen. För mig är Halloween bara förknippat med 31 oktober, sen jag bodde i USA, men här i Sverige tycker jag det blir samma förvirring överallt varje år.

Nu är helgen och årets besök inte helt slut, men lite bokliga aktiviteter har det redan blivit (och ska bli?).

I torsdags när barnen och jag kom till Uppsala så gick vi genast ner på stan och styrde kosan till bokhandlarna (och nej, barnen var inte alls ovilliga!) i stan. Antikvariatet Röda Rummet, Akademibokhandeln (fd LundeQ) och The English Bookshop. Mest rekognosering blev det och önskelistorna fylldes på.

I går så åkte vi hela familjen till Stockholm och då finns det ett obligatoriskt stopp, nämligen Science Fiction bokhandeln i Gamla Stan. Ett Mecca om man är intresserad av fantasy, science fiction, skräck osv. Mer påfyllnad av önskelistorna och lite julklappsshopping (dock inga böcker utan spel!). Vid ett kort stopp på Akademibokhandeln inhandlade vi en bok av Sarah Dessen på engelska till 12-åringen (Along for the ride), vi får se hur det går att läsa den. Dessutom hoppade Gone Girl av Gillian Flynn upp i famnen på mig. Det skyller jag helt på er andra bokbloggare!

Idag står ett seriöst besök på English Bookshop på schemat, vi får väl se vad resultatet blir av det. Den är ju lite av ett himmelrike!

På tågresan hit så läste jag i Pythians Anvisningar, men den läste jag ut i går kväll. Nu blir det faktiskt Gone Girl, kan helt enkelt inte låta bli… Sen har jag ju en hel tågresa på mig i morgon att läsa den.

20 kommentarer

  1. Jag vill också besöka The English Bookshop! :< Det verkar definitivt vara en bokhandel för mig (har inte haft turerna förbi Uppsala på senare tiden).

    Science Fiction Bokhandeln brukar vara ett måste när jag åker till Stockholm. Sist jag åkte kom jag ut med hela famnen full…

    Gilla

  2. Det som är underbart med Gamla Stan är alla små butiker och framför allt antikvariaten, som överlever trots att jag misstänker att hyresläget inte är det bästa. Men det var länge sen jag var inne i något av dom. Hade tidigare en favorit på Västerlånggatan där jag kunde komplettera min stockholmianasamling.

    Gilla

  3. SF-bokhandeln är underbar! Jag kommer ihåg när jag besökte den för första gången och min sambo var tvungen att leda mig ut därifrån innan mina inköp blev alltför dyra 😉

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.