En smakebit på søndag – Bedragen

ensmakebitÅter på hemmaplan efter drygt en och en halvveckas Sverigesemester med sol, insekter, kalla bad, brädspel och fika. Precis som det ska vara. Idag står det helt enkelt tvätt, tvätt och tvätt på schemat. Och att fylla skåpen med mat igen. Och läsa i kapp på bloggar, för även om jag hade förprogrammerat inlägg på bloggen så har jag inte spenderat så mycket tid framför datorn.

Det jag verkligen gjort på semestern är att läsa. Verkligen tokläsa. Nöjesläsa. Just nu så håller jag på att läsa en bok som jag lånat som e-bok på biblioteket efter att ha läst om den på diverse bloggar. Bedragen heter den och författaren är Katerina Janouch. Det är den första i hennes serie om barnmorskan Cecilia Lund. Eftersom det är söndag så tänkte jag dela med mig av en smakbit här på bloggen. De andra deltagarna finns i En smakebit på søndag hos Flukten fra virkeligheten.

Från sid 10:

Att en vusen karl kunde bli till sig av så lite! Men var det inte rätt typiskt för många bedragenstora starka män, att de bröt ihop för småsaker? En del tålde inte broccoli, andra tyckte avlopp var äckliga, någon klarade inte av löss. Cecilias egen make hade i en handvändning förvandlats till en hysterisk barnunge. Lyckligtvis kunde hon i sådana stunder ta på sig rollen som den lugna, mogna. När John började bete sig irrationellt fylldes hon av kraft. Av tålamod. Och hon kunde se på honom med överseende, och led. Vifta bort hans beteende, vara vuxen åt honom.

17 kommentarer

  1. Denne holder jeg på å lese nå i min egen utfordring om å lese fire bøker på svensk i år, har ikke kommet så langt ennå men foreløpig virker det lovende. Tusen takk for smakebiten:)

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.