Topp Tio Tisdag: Tio filmatiseringar av böcker

toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish valt temat Top Ten Best/Worst Movie Adaptations (you could pick best or worst OR split it in half)

Återigen ett tema jag har vissa problem med. Mitt dåliga minne spelar helt enkelt roll. Ska jag kunna bedöma en filmatisering av en bok i relation till boken så borde jag väl kunna komma ihåg detaljerna i boken? Men å andra sidan så är det här ofta en fördel, för jag är mer förlåtande än de som minns och då retar sig på skillnaderna mellan boken och filmatiseringen.

Här listar jag 10 bra filmatiseringar av böcker. Eller snarare så listar jag 10 bra filmer eller TV-serier som dessutom är baserade på böcker. I några fall överträffar filmen boken.

1. Sagan om Ringen. Sällan har väl en serie filmer fått en sådan genomslagskraft. För dagens ungdom så tror jag filmerna får dem att bli nyfiken på böckerna av J R Tolkien. Och det är ju alltid bra!

2. Game of Thrones. Filmatiseringen kan nog sägas nästan vara mer omtalad än böckerna av George R R Martin. Personligen så är jag förtjust i filmatiseringen för där kan jag hålla reda på karaktärerna, helt enkelt för de har varit tvungna att skära i persongalleriet.

3. Flyga drake. Jag tyckte väldigt mycket om boken av Khaled Hosseini så jag var mycket förvånad över att jag gillade filmen så mycket som jag gjorde. Det var något med stämningen som blev rätt.

4. Nathalie. Boken av David Foenkinos var finstämd och jag trodde den skulle vara svårfilmad. Men de hade lyckats rätt bra med att fånga stämningen. Sen blev faktumet att det faktiskt inte händer så mycket ett större problem i filmen än i boken.

5. Svärdet och Spiran. Det är rätt mycket som skiljer boken och miniserien åt (jag läste boken efter att jag sett serien) men jag tycker bägge har sina kvaliteter. Lite förtjust blev jag allt i Tom the Builder i filmatiseringen…

6. Örfilen. TV-serien baserad på Christos Tsiolkas bok följde samma struktur som boken, med ett avsnitt per person, och det fungerade bra. Sevärd serie och bra bok.

7. Hungerspelen. Jag var inte alls förtjust i boken, men den passade väldigt bra som film.  Ett plus var att jag gillar Jennifer Lawrence som spelar Katniss. Nästan så jag har lust att läsa del två innan filmen kommer.

8. Slumdog Millionaire. Jag har sett filmen flera gånger och älskar den. I höstas så läste jag boken av Vikas Swarup. Döm om min förvåning när det var två olika historier. Fast ändå samma. Riktigt skickligt gjort!

9. Sarahs nyckel. Boken av Tatiana de Rosnay tyckte jag var helt OK, men filmatiseringen var ett snäpp bättre. Den passade för film.

10. Huvudjägarna. Jag var riktigt besviken på Jo Nesbøs bok, eftersom jag tycker om Harry Hole serien. Det kändes som att läsa ett filmmanus. Och mycket riktigt blev filmen riktigt actionfylld och bra. Men så är Aksel Heine bra också.

Så måste jag också nämna den filmatisering som tar jumbopriset. Det är den svensk-tyska produktionen Kommissarien och havet som baseras på Mari Jungstedts böcker. Vi klarade inte att se ett helt avsnitt av den ens. Dåliga skådespelare och tafflig dubbning!

5 kommentarer

  1. Mitt problem verkar vara att jag har sett filmen, men inte läst boken 🙂 Nästan alla av dina har jag sett, men det är bara Sagan om ringen som jag läst.

    För övrigt håller jag med om din jumboplats. Vi klarade ungefär 10 minuter…

    Gilla

  2. De enda jag har sett här är Sagan om ringen och Slumdog Millionaire, och då har jag bara läst Tolkiens böcker. Men Slumdog Millionaire är en riktigt bra film 🙂 Vi fick se den på svenskan när jag gick i gymnasiet och trots att läraren inte var där, så satt alla tyst och kollade på filmen (vilket är ett gott betyg).

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.