Veckans kulturfråga v. 6

Jag hakar på Veckans kulturfråga inne hos Enligt O: Vilka var dina kulturella höjdpunkter i januari?

Januari har tyvärr inte innehållit några kulturevenemang men det hindrar ju inte kulturella upplevelser.

Läsningen under januari gick relativt bra och jag läste flera böcker. Den som var den största upplevelsen var Small Worlds av Caleb Azumah Nelson. Jag upptäckte hans författarskap när jag läste Open Water förra året, och så snart jag såg att han skulle komma ut med en ny bok så åkte den upp på önskelistan. Och nu är den läst. Det är den typen av bok som kräver eftertänksamhet när man läser, och det finns en rytm som jag tror man antingen gillar mycket eller inte gillar alls. Open Water finns översatt till svenska.

Vi ser en del film och serier och så även i januari. Men det dröjde ända till sista helgen i januari tills vi såg en riktigt bra film: Dark Waters. Den är från 2019, men vi hittade den nu på Viaplay. Dark Waters bygger på en artikel i Times om en advokat, Robert Bilott, som drev fall mot det gigantiska företaget DuPont, i något som blev en miljöskandal i USA. DuPont är bl.a. det företag som lanserade produkten Teflon i USA, som skulle frälsa alla hushåll. Det är en sann historia, och även om det fanns en del svagheter tyckte jag i själva filmatiseringen, så finns det inget som jag blir så upprörd över som den här typen av berättelser. Lärorik var den också.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.