Vända blad av Johanna Schreiber

Handling från förlagets hemsidaFörläggaren Clara är den eviga singeln som är fast övertygad om att kärlek aldrig blir lika fantastisk som i böckerna.

Stukad efter att ha tappat sin största författare till en av Schantz förlags värsta konkurrenter ser hon äntligen en ljusning när manuset till en otrolig kärleksroman landar på hennes skrivbord.

Vad Clara inte räknat med är att hon ska bli lika förälskad i författaren som hon är i manuset. Hon är övertygad om att romanen kommer att bli en succé – om den nya snobbiga förlagschefen inte hinner göra sig av med henne innan dess. Valet mellan kärlek och karriär borde vara enkelt för en romantiker, men med kolleger som sviker, chefer som ljuger och en familj som vägrar prata om sår som aldrig riktigt läker blir det svårare än Clara hade kunnat föreställa sig.

BokenVända blad av Johanna Schreiber kom ut i april 2021.

Varför jag läste den: Jag behövde feelgood som jag kunde läsa på mobilen på resande fot. Jag läste och gillade del ett i den här serien (Mellan raderna) rätt nyligen och visste att jag ville läsa del 2, Vända blad.

Vad jag tyckte om denVända blad är en lättläst och charmig berättelse. Det är feelgood på det sätt som feelgood ska vara, det är inte för sockersött och gulligt, det finns en svärta som kontrasterar mot det som är fint. Jag tycker mycket om karaktärerna i den här serien, eftersom de är verklighetstrogna, och det är karaktärerna som bär historien. Vända blad är något mer romance än feelgood, men det beror nog mest på att huvudpersonen Clars som jobbar på Schantz förlag är ansvarig för just romanceböckerna, och har en bild av kärlek som hör mer hemma i böckernas värld.

Karaktärsteckningarna är mycket bra, även om jag inte fastnar lika mycket för Clara som jag gjorde med Emily i Mellan raderna. Men jag tycker om de delar som handlar om Claras familj, i synnerhet hennes relation med sin syster. Det är så lätt att man hamnar i att man tror precis vad en annan människa tycker och tänker, och därför tolkar allting i det ljuset. Det får Johanna Schreiber fram mycket bra. Även de återkommande karaktärerna på förlaget gillar jag, och man får lära känna några av dem mer.

Och så är det miljön. Det är väldigt underhållande att läsa en feelgood som utspelar sig i förlagsmiljö, när man själv är boknörd. I Vända blad handlar det mer om att vara förläggare, och relationen till författarna man ska stötta. Det handlar också om att brinna för litteratur, och det går ju att relatera till. Johanna Schreiber sätter också fingret på hur det är när allt cirklar kring Stockholm, och norr om tullarna är okänd mark. För att inte tala om fördomarna om samer.

Jag kommer definitivt att läsa den tredje och avslutande delen i den här serien. Förmodligen dröjer det inte så länge.

Bloggat om boken har och dagarna gårEnligt Ohyllan, Stories from the city, stories from the sea och Feministbiblioteket

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Norstedts
Sidor: 291
Betyg på Goodreads: 3,61 baserat på 182 betyg
Hur jag fick tag på den: Book Beat
Utläst: 19 oktober 2023

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.