Mellan raderna av Johanna Schreiber

Handling från förlagets hemsidaPR-strategen Emily ägnar dagarna åt att ta hand om självupptagna författardivor och planera storslagna releasefester. Samtidigt försöker hon läka efter en uppslitande skilsmässa, och anpassa sig till ett liv som varannan vecka-förälder.

När hon träffar den karismatiske serietecknaren Herman på förlagets sommarfest slår det gnistor direkt. Men att kombinera den nya förälskelsen med krävande författare och chefer som inte drar jämnt visar sig vara allt annat än enkelt.

Samtidigt pågår en maktkamp på förlaget. Grundaren Otto Schantz har gått ur tiden. Vem av hans arvtagare ska gå vinnande ur striden om Schantz förlag?

BokenMellan raderna av Johanna Schreiber kom ut i april 2021.

Varför jag läste den: Jag behövde feelgood som jag kunde läsa på mobilen på resande fot. Bland mina sparade böcker i appen låg Mellan raderna, så jag bestämde mig för att prova den. Jag har tidigare läst Tolv veckor med dig av Johanna Schreiber.

Vad jag tyckte om denMellan raderna är en charmig och välskriven historia. Jag tycker mycket om Johanna Schreibers sätt att skriva, det är lättläst men det finns ett allvar och djup i bakgrunden. Det finns inga enkla lösningar i Mellan raderna, men det finns ändå hopp och vänskap. Det är feelgood som jag vill ha den – med värme och en svärta. Kontrasterna gör det till en läsvärd berättelse och den är dessutom verklighetstrogen. Jag har sett Mellan raderna beskriven som romance, men det är det inte i mina ögon. Den handlar mest om att hitta sig själv.

Karaktärsteckningarna är mycket bra. Framförallt så är det huvudkaraktären Emily som fastnar hos mig. I början så blir jag lätt irriterad och frustrerad på henne, men allt eftersom berättelsen spinner vidare så får jag mer förståelse för henne. I takt med att hon allt mer förstår sig själv, och tar tag i det som hon brottas med. Jag tycker (redan innan jag läste efterordet) att Johanna Schreiber skriver om Emilys utmaningar på ett realistiskt sätt. Det är sällan jag tycker skilsmässor beskrivs så realistiskt och med flera bottnar som det görs i Mellan raderna. Emily och Petter har en lång historia tillsammans och den finns ändå kvar i Emilys liv. Hennes vänner Clara och Daniel gillar jag också skarpt! Det är en uppsättning karaktärer som känns som personer man skulle kunna träffa i verkliga livet.

Så är det då miljön. Bokälskare som jag är så är det ju oemotståndligt att Mellan raderna utspelar sig på ett bokförlag. Att läsa om förläggarna, författarna, hangarounds, releaser, sociala mediers betydelse och en liten snutt Bokmässa är väldigt underhållande. Samtidigt beskrivs också en oerhörd jobbstress och Emilys oförmåga att säga nej känner jag igen mig i allt för väl.

Andra delen i den här serien finns redan nerladdad på mobilen. Den kommer antagligen att läsas snart.

Bloggat om boken har och dagarna går, Fiktiviteter, Enligt O, hyllan och Feministbiblioteket

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Norstedts
Sidor: 276
Betyg på Goodreads: 3,39 baserat på 514 betyg
Hur jag fick tag på den: Book Beat
Utläst: 26 september 2023

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.