Naturliga beteenden av Golnaz Hashemzadeh Bonde

Handling från förlagets hemsida”Mamma. Det var första gången någon sa ordet. Sa det ordet om henne. Du är ju hans mamma. Hon såg ner mot honom. Lyssnade mot de tunna andetagen. Det var hon som var hans mamma. Hon ville känna att det var något bra. Hon ville kunna viska det till honom, som ett löfte. Jag är din mamma. Men det var tvärtom, det kändes tvärtom. Det kändes som ett svek. Livets allra första dag, och han hade redan gjort en förlust.”
Det är Lily och mamma, men mamma är oftare borta än hemma, och när hon är hemma är hon ändå inte riktigt där. Lily får ta hand om sig själv så gott det går.
Tjugo år senare vågar sig Lily på att själv bli mamma. Men vad vet hon om hur man gör, hon som aldrig blivit mödrad?

Boken: Naturliga beteenden av Golnaz Hashemzadeh Bonde hade recensionsdag 29 september 2022.

Varför jag läste den: Jag har läst och tyckt mycket om alla Golnaz Hashemzadeh Bondes tidigare böcker och såg fram mot att läsa Naturliga beteenden. På Bokmässan lyssnade jag på henne, köpte boken och fick den signerad.

Vad jag tyckte om denNaturliga beteenden är en berörande och stark betraktelse över mödraskapet. Golnaz Hashemzadeh Bonde har ett språk som går rätt in i mig. Det är väl avvägda ord, de säger allt men lämnar ändå mycket till läsaren. Precis sådant som jag tycker om.

Att ”mödra” är ett nytt begrepp som Golnaz Hashemzadeh Bonde inför och utforskar i Naturliga beteenden. Varför finns det inte på svenska redan? Och vad säger det om vår syn på moderskapet. Naturliga beteenden väcker många tankar hos mig, inte minst om samhällets normer.

Berättelsen utgår från Lily, och består av två tidslinjer, den ena handlar om den vuxna Lily just innan och just efter hon får barn, den andra handlar om Lily själv som barn. De går in i varandra, och den ena förstärker den andra. Jag blir berörd av Lily, både som barn och vuxen, och hur hennes barndom så starkt påverkat hennes egna möjligheter, men det är på olika sätt. Att få läsa om Lilys uppväxt gör ont, och i styckena om Majsan så kommer tårarna i ögonen.

Den vuxna Lily och hennes kamp att inte följa normerna, berör på ett annat sätt, då kastas jag tillbaka till när jag själv blev mamma och fick uppleva alla påståenden och åsikter om hur en mamma bör vara, och hur jag inte var en ”bra mamma” utifrån mina val. Åsikter från ibland vilt främmande människor. Jag känner med Lily, som tror att hon inte kan mödra.

Boken handlar om mödraskap men jag tror inte man själv behöver ha barn för att ta till sig och beröras, för det handlar minst lika mycket om att ha en mamma, eller att inte ha en mamma.

Möjligen kan jag ha ha läst årets bästa bok. Att Golnaz Hashemzadeh Bonde är en av mina favoritförfattare är det ingen tvekan om.

Bloggat om boken har exempelvis och dagarna går

Betyg: 5

Mer info:
Förlag: Wahlström & Widstrand
Sidor: 180
Betyg på Goodreads: 4,20 baserat på 5 betyg
Hur jag fick tag på den: Nyinköpt
Utläst: 9 oktober 2022

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.