Och livet bara pågår av Ingela Wadbring

Handling från förlagets hemsida: Marija, en medelålders, frånskild kvinna, åker på en konferens till Svalbard. Där träffar hon Iosif, en stilig, intelligent man, och de inleder ett förhållande. Marija och Iosif blir alltmer förälskade men det är något som inte stämmer med honom. Det visar sig att han har en multisjuk sambo och Marija ställs inför ett dilemma – går det att leva lyckligt alla tre tillsammans?

Boken: Och livet bara pågår av Ingela Wadbring kom ut i januari 2022.

Varför jag läste den: Jag fick ett mejl från författaren om jag ville läsa boken. Hon och jag har samma arbetsplats ”till vardags” och jag var nyfiken på hennes skönlitterära debut.

Vad jag tyckte om denOch livet bara pågår är en intressant berättelse, med en berättarröst som skiljer sig från en del som jag läst. Det är som att det finns en ton av faktaberättande, men ändå inte. Det fungerar oväntat bra i den skönlitterära formen och jag gillar det också oväntat mycket. När jag vant mig.

Karaktärerna i Och livet bara pågår är intressanta, i synnerhet Marija som står i fokus för berättelsen. Jag tycker om henne som person, och tycker om att läsa om hennes yrkesliv och hennes relation till sin dotter. Marija arbetar på en myndighet i Göteborg, och har tidigare arbetat i högskolevärlden. Jag känner igen mig i mycket i hennes vardag, och berättelsen har ett mycket intressant chefsperspektiv som man sällan läser om. Och karaktären SiS måste man ju bara gilla!

Berättelsen utspelar sig i huvudsak i Göteborg och Stockholm, men också på ställen som Svalbard och Prag. Eftersom jag varit på flera av de ställena som beskrivs (inklusive Svalbard och Pyramiden) så förstärker det att miljöerna känns genuina för mig.

Men så är det då karaktären Iosif och berättelsen om deras förhållande, och hur det utmanar den traditionella synen på förhållanden som det står i beskrivningen av boken. Det är den delen jag är mest kluven till. Det är egentligen inte valet av livsform som jag har problem med, utan det är Iosif som karaktär och varför Marija dras till honom så starkt (mer än att hans utseende är attraktivt) som jag inte förstår. Det gör att den delen av berättelsen intresserar mig minst.

Och livet bara pågår är första delen av en trilogi, och jag skulle kunna tänka mig att läsa även kommande böcker. Jag vill gärna veta vad som händer med Marija.

Bloggat om boken har Basilica

Betyg: 3+

Mer info:
Förlag: Hoi förlag
Sidor: 319
Betyg på Goodreads: Finns inte på Goodreads
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 26 januari 2022

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.