Veckans kulturfråga v. 47

Idag tänkte jag hänga på Veckans kulturfråga från Enligt O:

Vilken av de böcker som tilldelats Augustpriset vill du lyfta fram?

Det var en himla tur att det här gäller gamla vinnare för årets pristagare har jag inte läst något av. Jag brukar påstå att Augustpriset inte brukar innehålla ”min” typ av böcker men när jag nu kollar tidigare pristagare så finns det ju en hel del författare och böcker som jag läst och tyckt om.

Mitt val idag blir Liv till varje pris av Kristina Sandberg som vann det skönlitterära priset 2014. Anledningen att jag väljer den är att det är den sista boken i en serie som jag tycker är riktigt bra. Den handlar om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. Det är en tidsskildring med en kvinna i fokus och språket är både speciellt och fantastiskt.

Genom den serien så blev Kristina Sandberg en av mina favoritförfattare. Med anledningen av hennes senaste bok fick jag tidigare i år möjlighet att intervjua henne, ni hittar den intervjun här.

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.