Löftet av Audrey Magee

Från förlagets hemsida: Tyskland 1943: I desperat behov av permission från skyttegravarna ingår den tyske soldaten Peter Faber äktenskap med en kvinna han aldrig har träffat. Hon i sin tur lovas änkepension om han dör.
Under tio dagar firar de smekmånad i Berlin, och överraskas av den passion som uppstår dem emellan. När de skiljs åt är det med en gemensam dröm om framtiden och ett löfte att vänta på varandra. Men väntan blir lång och kriget sätter sina spår.

Löftet av Audrey Magee kom ut i januari 2016. I original heter den The Undertaking och kom ut 2014. Audrey Magee är en irländsk författare och journalist som skrivit för The Observer, The Guardian och The Irish Times. Löftet är hennes debutroman.

Jag hade inte noterat den här boken innan den flyttade hem till oss. Det är makens bok, och uppenbarligen så gillade han den eftersom den dök upp i Makeutmaningen. Det blev januari månads bok.

Löftet är en berättelse som på många sätt avspeglar det sämsta hos människorna. Själva historien är fruktansvärd på så många plan. Förutom att den visar hur hemskt krig är så är det också framträdande hur enkelt det är för människan att skapa hierarkier och se ner på andra. I början av läsningen så irriterar jag mig på det naiva och stolpiga språket, men efterhand så inser jag att den enkelheten också gör att det blir svårt att släppa boken. Å ena sidan så tycker jag om boken trots språket och berättarstilen. Å andra sidan tycker jag om boken eftersom språket på ett unikt sätt förstärker intrycket. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tycka. Men Löftet lever kvar i mina tankar efter att jag läst ut den.

Jag är inte en person som dras till böcker med historier som utspelar sig under andra världskriget. Det skrivs så många böcker i den genren. Inledningsvis var jag skeptisk till Löftet pga just det. Men Audrey Magee lyckas skriva en unik historia.

Berättelsen cirklar kring två karaktärer – Peter och Katharina – och det är deras berättarröster vi omväxlande får möta. Jag gillade styckena om Katharina bättre. Det berodde på att det är där det tydligast framgår hur man som individ inte ser att man behandlar andra illa. Katharinas familj sympatiserar med nazisterna och får fördelar av det, men får också ta konsekvenserna. Man skulle tycka illa om både Katharina och hennes familj men Audrey Magee lyckas naket och enkelt beskriva förutsättningarna utan att moralisera. Peters berättelse innehåller många svåra val och är fylld av krigsscener. De beskrivs ur ett underligt perspektiv, och är svåra att hänga med i.

Löftet är Audrey Magees enda roman hittills, men jag skulle kunna tänka mig att läsa mer av henne.

Omdöme: Skakande berättelse om människors grymhet
Betyg: 4

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Boklysten, Ylva kort och gott, Mest Lenas godsaker, Mias bokhörna och Lyrans noblesser

Mer om boken kan du läsa här
Förlag: Lind & Co
Originaltitel: The Undertaking
Översättare: Ylva Mörk
Sidor: 372
Betyg på Goodreads: 3,73 baserat på 2 508 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat av maken
Utläst 15 januari 2019.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.