Hett i hyllan #55

hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Februari/mars 2014 och det är dags för bokrea. Jag håller mig i skinnet rätt bra, men vid veckohandlingen på ICA så faller jag ändå och köper en bok: Ond skörd av Sharon J Bolton. Eller ja, jag köpte en kokbok också, men den har sedan dess hittat ett nytt hem. Att jag inte läst Ond skörd är lite underligt. Sharon Bolton är en av mina favoritförfattare vid det här laget. Men jag är nog lite orolig att en tidig bok av henne inte ska vara lika bra, och att det inte ska funka lika bra för mig att läsa på svenska (fast det håller inte, för de första jag läste av henne var på svenska). Kanske jag nästa år borde ha ett mål att varje månad läsa en bok av en favoritförfattare som jag har olästa böcker av i hyllan?

Tolvåriga Tom och hans familj är nyinflyttade i en liten stad som ligger på toppen av heden. Snart börjar Tom att höra röster, och se en mystisk flicka smyga omkring vid kyrkogården. 
Psykiatrikern Evi försöker behandla en ung kvinna som plågas av sin lilla dotters försvinnande. En stor brand ödelade deras hem men fortfarande två år senare är hon övertygad om att dottern har överlevt.
Harry är stadens nya präst/kyrkoherde. Snabbt lär han känna byborna. Men en serie ovanliga händelser kring kyrkan tyder på att han kanske inte välkomnas av alla bybor, och att den lilla staden ruvar på en fruktansvärd hemlighet.

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.