En smakebit på søndag – April, april

ensmakebitDå var det söndag. Även den här veckan har jag varit genomtrött hela dagarna och känt mig redo att somna närsomhelst. Den stora händelsen i veckan var förstås sonens 13-årsdag i måndags, nu har vi två tonåringar i huset. Lite obegripligt!

Helgen har innehållit en hel del aktiviteter, även om det inte går att jämföra med tempot förra helgen. Igår var dottern och jag iväg och lyssnade på Veronica Maggio. Bra musik, vackert sommarljus… men kallt när solen gick ner… brrr…

DSC_1022

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Igår började jag läsa Nattfilm av Marisha Pessl, men smakbiten får komma från boken jag läste ut i går, nämligen April, april av Mattias Edvardsson. Jag gillar verkligen hans böcker och det här var en liten pärla. Den är så fylld av citat som jag hade lust att läsa upp för omgivningen, så den kändes klockren för att ta en smakbit ur. Nu var bara svårigheten att välja citat för smakbiten. Så för en gångs skull får det bli två stycken.

Sid 29:

Det var ett tvångsbeteende, en släng av tourettes. Den där lille språkpolisen som satt i aprilaprilmin hjärna och papegojtjattrade sitt otyglade hat mot allehanda övergrepp på det svenska språket. Lika lite som jag hade kunnat stå passiv och titta på en våldtäkt, kunde jag låta en särskrivning, ett syftningsfel eller en felaktig preposition passera obemärkt.

Sid 208:

”Aldrig avsluta en oläst bok”, sa hon. ”Det är som att svika en vän.”
Även om jag älskade böcker hade jag svårt att dela hennes personifiering av en pappersprodukt.
”Nu måste jag läsa den”, sa hon. ”För att få en bild av vad det är du överger.”
Jag skakade på huvudet.
Samma kväll hade hon läst ut den.
”Jag har förståelse för din motvilja”, sa hon. ”Det uppstod ingen kemi mellan mig och den här boken heller, men jag fullföljde ändå mitt åtagande. Så fort man slår upp första sidan i en bok är det som att skriva ett vänskapskontrakt. Ungefär som på mellanstadiet när man skar sig i fingret och blandade blod med sin bästis. Den typen av förpliktelse.”
”Jag blandade aldrig blod med nån bästis”, sa jag.

42 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.