En snöängel till jul av Johanna Johansson, Sara Molin och Birgitta Gunnarsson

Handling från förlagets hemsidaVad är en god människa?

Aida ser sig åtminstone inte som en. Idén om att ordna en julfest för ensamma var ju bara ett sätt att slippa ta jobbjouren över jul. Nu finner hon sig i ett virrvarr av planering, med döttrarna som enda vapendragare. När hennes exman på nytt dyker upp i hennes liv börjar hela projektet alltmer likna en fars.

Margit tycker att hon vid sjuttioåtta års ålder har rätt god självkännedom. Ändå överraskar hon sig själv med att besvara en okänd människas nödanrop på Facebook. Men vad gör man inte, när åldern får släkt och bekanta att börja räkna bort en?

Milo är ingen att räkna med. Det har han fått bevisat för sig gång efter annan. Lika bra det, om det hjälper honom att undgå föräldrarnas bråk och skolans krav. Men när han blir skickad hem till en okänd tant för att sätta upp en julgardin, tar hans liv en helt ny riktning.

Julen närmar sig och alla tre är snart involverade i festplanerna. Men när motgångarna staplas på varandra börjar de fundera på om det ändå inte är de själva som behöver julfesten mest?

BokenEn snöängel till jul av Johanna Johansson, Sara Molin och Birgitta Gunnarsson kom ut i oktober 2023.

Varför jag läste den: Jag ville ha något lättläst, gärna feelgood och gärna juligt.

Vad jag tyckte om denEn snöängel till jul är en härlig feelgood, som en riktigt julig smällkaramell. Jag valde den för att jag behövde något juligt, något charmigt, och något finstämt. Och för att jag kört fast i boken jag ”egentligen” läste. En snöängel till jul uppfyllde alla mina förväntningar, jag blev både glad och berörd av att läsa den. Den är relativt förutsägbar, men det ligger i genren, och jag tycker författarna lyckas väl att skapa en del överraskningar på vägen. Jag får både le och få tårar i ögonen under läsningen.

En av styrkorna i En snöängel till jul är karaktärsteckningarna. Berättelsen är uppbyggd i kapitel ur tre olika POVs – Aida, Märta och Milo. Jag tycker författarna väldigt trovärdigt beskriver dessa tre personer, och de har lyckats med att ta till vara att de är i olika åldrar och olika skeden i livet. Speciellt uppskattar jag Märta som karaktär, det är sällan man får en huvudperson som är sjuttioåtta år, och jag tycker det är härligt att läsa om henne. ´Jag blir riktigt irriterad å hennes vägnar hur hon förminskas som ”gammal” som om hon inte skulle längre vara kapabel till någonting. Även bikaraktärerna i historien är bra beskrivna, och de har betydelse på sitt sätt allihopa. Det enda jag inte gillar är den kopplingen mellan några av karaktärerna som uppdagas mot slutet.

En julbok ska ha julstämning, och det har författarna utnyttjat till fullo. Det är riktig vinter, det är julförberedelser av olika slag och mycket handlar om förväntningar på julen som ibland är alldeles för höga. Jag kan varmt rekommendera den som julläsning. Jag skulle gärna läsa mer av den här författartrion, som är mamma och två döttrar.

Bloggat om boken har och dagarna går, Enligt O och Malins bokblogg

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Norstedts
Sidor: 241
Betyg på Goodreads: 4,30 baserat på 10 betyg
Hur jag fick tag på den: Bookbeat
Utläst: 1 december 2023

3 kommentarer

  1. Jag tror inte jag kommer att hinna med fler julböcker i år, men jag ska ha denna i minnet till nästa jul 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.