Dungen av Rachel Mohlin

Handling från förlagets hemsidaDär jag växte upp fanns öppna fält och vida marker som banade levnadsväg genom skogen. Och så fanns DUNGEN, en liten trång plätt med eländig och snårig skog som lämnats kvar orörd bland allt det öppna. Vi blev tillsagda att inte leka där, inte vara där, att undvika Dungen, gå inte dit! Så därför var vi där ofta.
Adina lever ensam i en stor stockholmsvåning. Hon kryssar mellan ett välbetalt jobb, vidlyftiga sexuella kontakter och aggressiv boxning.  På sistone har det förflutna börjat gnaga inombords och när barndomsvännen Malin plötsligt ringer på dörren briserar allt.  

BokenDungen av Rachel Mohlin kom ut i augusti 2021.

Varför jag läste den: Dungen kom som en överraskning från förlaget förra året. Jag ville läsa något annat än spänning och valde den ur hyllan.

Vad jag tyckte om den: Ibland är en bok som man fått som överraskning något som överraskar positivt, ibland kommer man inte alls överens med den. När det gäller Dungen så är det tyvärr en bok som inte fungerade för mig. Det finns ställen här och där som jag gillar, och det som gör att jag läser ut Dungen är framförallt tillbakablickarna till Adinas uppväxt i en strikt religiös miljö. Jag tycker om att läsa om relationen mellan Adina och hennes mamma, en kvinna vars öde gör mig ledsen.

Jag brukar gilla att få läsa mellan raderna, då brukar mina känslor väckas. Men under läsningen av Dungen känner jag mig mest förvirrad. Det är så mycket outtalat, att det är först alldeles i slutet av boken som jag får veta saker om Adina och hennes bakgrund som gör berättelsen och Adina själv lite mer begriplig. Då är det alldeles för sent. Det är förvånansvärt mycket våld i berättelsen, och alla är elaka mot alla mer eller mindre. Men framförallt har jag hela tiden känslan av att det är mycket som jag inte förstår av det som händer. Efter avslutade läsning så läser jag andras omdömen där humorn i texten lyfts. Kanske är det där det brister för mig, för jag ser ingen humor alls i Dungen.

Som tur var finns det andra som läst och gillat betydligt mer än jag. Precis som det ska vara med litteratur. Bloggat om boken har bl.a. Breakfast Book Club, och dagarna går och hyllan

Betyg: 2

Mer info:
Förlag: Bokförlaget Polaris
Sidor: 302
Betyg på Goodreads: 3,40 baserat på 155 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 16 maj 2022

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.