Vattnets sötma av Nathan Harris

Handling från förlagets hemsida: När de vita sydstatsbönderna tvingats frige sina slavar söker bröderna Prentiss och Landry sin tillflykt på George och Isabelle Walkers gård. I sorgen över att ha förlorat sin ende son i kriget tar paret Walker sig an dem på ett sätt som får deras grannar att rasa.
Medan bröderna försöker skapa sig ett liv efter slaveriets trauman uppdagas en historia om förbjuden kärlek mellan två nyligen hemkomna soldater. Deras hemlighet får fasansfulla konsekvenser som Isabelle måste ha mod att ta itu med.

BokenVattnets sötma av Nathan Harris kom ut på svenska i april 2022.

Varför jag läste den: Jag fick ett mejl från förlaget som undrade om jag ville läsa Vattnets sötma, och jag tyckte den lät intressant.

Vad tyckte jag om den: Vattnets sötma är en intressant bok i genren historisk fiktion. Jag tycker den sticker ut i dagens litteratur, den liknar mer äldre böcker i både tema och utformning. Den är skriven i en lågmäld stil, där karaktärerna får ta stor plats. Genom dem får man en bild av det samhälle de lever i. Jag gillar att Nathan Harris tar en annan utgångspunkt än vad som är vanligt i skildringen av det amerikanska inbördeskriget och slaveri.

Vattnets sötma behandlar teman som rasism, homosexualitet och klasskillnader. Pengar, hudfärg och det som syns är det som spelar roll. Budskapet är viktigt – att se bortom ytan och se människor för vad de är. Vattnets sötma har ett starkt budskap och ur det perspektivet kan den spela en roll.

Det tog mig ett bra tag att komma in i Vattnets sötma, mest beroende på berättarstilen, men också beroende på att historien svajar lite fram och tillbaka i tempo. Det tog också ett bra tag för mig att börja känna något för karaktärerna, trots att jag redan från början ser att det är en historia som borde beröra mig. Gradvis så kommer jag in i berättelsen, och upplevelsen blir starkare. Men den når ändå inte ända fram. Det är tydligt för mig vilket budskap författaren har, och jag vill beröras, men gör det inte så mycket som jag borde.

Betyg: 3+

Mer info:
Förlag: Bookmark
Sidor: 411
Betyg på Goodreads: 4,21 baserat på 24 610 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 8 maj 2022

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.