Dumplin’ av Julie Murphy

Handling från det svenska förlagets hemsidaWillowdean, av sin mamma kallad Dumplin’, har alltid trivts med hur hon ser ut. Ja, hon är tjock, men vad gör det? Hennes inställning till den perfekta bikinikroppen? En kropp iklädd bikini.
Men när hon träffar den hopplöst snygga Bo börjar hon plötsligt känna sig osäker, och det stör henne. Så hon bestämmer sig för att vinna tillbaka sitt självförtroende och samtidigt visa alla i hemstaden Clover City att hon minsann duger precis som hon är.

Boken: Dumplin’ av Julie Murphy kom ut 2015.

Varför jag läste den: Jag köpte boken (på engelska) på rean 2020. Nu ville vi se filmen på Netflix, och innan dess ville jag läsa boken.

Vad jag tyckte om denDumplin‘ är en lättläst och småcharmig bok. Jag gillar grundbudskapet om att man ska se personerna för vad de är, och inte försöka ”korrigera” andra till någon form av ideal som man själv tror gäller. Huvudpersonen, Willowdean (kallad Dumplin’ av sin mamma) har vuxit upp nära sin moster Lucy, som just gått bort. En av styrkorna i boken är hennes relation till Lucy. En annan är beskrivningen av Willowdeans vänskap med Elle och den som växer fram med Hanna, Millie och Amanda. Det känns genuint.

Dolly Partons musik spelar en stor roll för Willowdean, och eftersom jag gillar den musiken blir jag glad av att läsa om den. Scenerna när de åker och ser en Dolly Parton show är en höjdpunkt.

Att läsa Dumplin‘ är som att läsa ett filmmanus, eller en bok där författaren har som enda mål att den ska filmatiseras. Vilket man också gjort. Texten är ingen höjdare språkligt, och det finns en del schabloner i beskrivningarna av karaktärer. Jag tycker också att författaren slarvar bort en del saker som blir halvdana. Tyvärr också grundbudskapet om kroppspositivsm. Willowdean har en hel del fördomar själv, vad händer med dem? Får Willowdean och hennes vänner mer acceptans? Blir Willowdean säkrare på sig själv eller inte? Hur är det med relationen till hennes mamma egentligen? Och är storyn med Bo och Mitch ens nödvändig?

Här skulle jag skriva att boken antagligen gör sig bättre som film. Eftersom vi nu sett filmen så kommer det snart ett inlägg vad jag tyckte om den.

Bloggat om boken har exempelvis C R M Nilsson, Ewelinas bokblogg och Bokfrossa

Betyg: 3+

Mer info:
Förlag: Balzer + Bray
Sidor: 369
Betyg på Goodreads: 3,90 baserat på 81 987 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 24 mars 2022

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.