En oönskad julklapp av Sara Molin

Diana Jonsson vill inte lämna Tanzania för att tillbringa november och december i ett mörkt Sverige. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in, och hon vill definitivt inte fira en svensk jul med alla förväntningar det innebär. Men hon förmår inte säga nej när mamma för tredje året i rad ber henne att tillbringa julen hemma i Sollentuna, och vikariatet på akutmottagningen ger en chans att tjäna ihop lite välbehövliga pengar. Två månader, det ska hon väl ändå klara av? Hon ska bara få julen överstökad, i januari väntar ett nytt jobb i Kenya.
Men i Sverige blir ingenting som hon tänkt sig. Arbetskamraterna Gunnel, Blaze och Erik nästlar sig snabbt in i hennes hjärta, och när det framkommer att Dianas förmodat avlidne pappa inte bara lever, utan dessutom har en ny familj, kan hon inte låta bli att söka upp sin halvsyster. Bara för att se hur hon ser ut.
Allt hon önskade sig var en okomplicerad, enkel jul med sin mamma men ibland får man något som man inte bett om.
ä

En oönskad juklapp av Sara Molin kom ut 7 oktober 2020. Sara Molin är en svensk författare och gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk. Hon debuterade i februari 2020 med feelgoodromanen Som en öppen bok. En oönskad julklapp är hennes andra bok.

En oönskad julklapp dök upp i mitt flöde med positiva omdömen. När jag fick låna en bunt nya böcker av Lennart på Vängåvans bokhandel så valde jag bl.a. den här. Givetvis ville jag läsa den nu innan jul, för att komma i julstämning.

En oönskad julklapp är en charmig och lättläst feelgood med en fin blandning av hjärta och allvar. Jag slukade den på två dagar, det var svårt att hålla sig ifrån den. Det finns ett stråk av romantik, i och med läkaren Erik, men det är inte huvudtemat i En oönskad julklapp. För mig handlar det mer om familjerelationer, vänskap och trygghet. Det är en fin skildring av de människor som arbetar i svensk sjukvård, som får alldeles för lite cred för det fantastiska arbete de gör för oss alla. I En oönskad julklapp finns situationer som kräver att man brinner för sitt arbete och har en ängels tålamod. Just sjukhusmiljön tycker jag är en styrka i En oönskad julklapp. Den innehåller både svärta och glädje, på olika sätt.

Karaktärsbeskrivningarna är bra, och en avgörande faktor för att jag tycker om En oönskad julklapp. Diana är inte helt enkel att tycka om, och hennes bevekelsegrunder tycker jag ibland är märkliga. För mig blir det aldrig helt klart varför hon blev så sårad av sin mammas agerande många år tidigare, trots förklaringarna mot slutet av boken. I synnerhet så tycker jag om Gunnel och Blaze som hon kommer nära på sjukhuset, de är omtänksamma med en härlig jargong. Det är mer än ett tillfälle då jag ler när jag läser om dem. En gnutta humor och mycket självironi går hem hos mig. Även Erik och hans vänner gillar jag som karaktärer.

Jag grips inte riktigt så mycket som förväntat av berättelsen om Dianas pappa och hennes ”nya” syster, trots att jag hade förväntat mig att det skulle vara huvudberättelsen. Det blir en relativt liten del av beskrivningen av Diana, hennes bakgrund och hur hon reagerar på andra människor. Relationen till hennes mamma berör betydligt mer.

En oönskad julklapp utspelar sig i jultid och jag kan rekommendera läsning i samband med jul. Före egen del nu när jag upptäckt Sara Molin så ligger det nära till hands att jag ska läsa hennes Som en öppen bok också.

Omdöme: Charmig feelgood med hjärta och värme i en intressant miljö
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Enligt O, Bokstunder och hyllan

Förlag: Norstedts
Sidor: 314
Betyg på Goodreads: 3,70 baserat på 96 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat
Utläst: 1 december 2020

8 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.