Det är något som inte stämmer av Martina Haag

Från förlagets hemsida: Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.
Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.

Det är något som inte stämmer av Martina Haag kom ut 7 oktober 2015. Martina Haag är en svensk skådespelare, krönikör och författare. Hon debuterade som romanförfattare 2005 med Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra).

December 2016 tävlade jag i Piratförlagets tävling ”Gissa skrivarlyan” på Facebook och Instagram och vann en bok. När jag redan hade den boken var förlaget vänligt nog att skicka en annan bok: Det är något som inte stämmer av Martina Haag eftersom jag var nyfiken på den. Tyvärr blev den stående i bokhyllan. När jag nu ville ha en tunn bok (och inte deckare) att sätta tänderna i blev det den här. Martina Haag är dessutom ett av författarnamnen i min Boktolva 2019.

Det är något som inte stämmer är en relativt kort men välkomponerad berättelse. Martina Haag använder språket på ett fint sätt för att få fram känslor och poänger. Det är något som inte stämmer slår an en sträng hos mig och ger upphov till funderingar som jag inte var beredd på. Speciellt berörs jag av hur Petras ångest framträder på ett indirekt sätt när man får ta del av hennes agerande och tankar. Det är något som inte stämmer och Martina Haags berättarstil var en positiv överraskning för mig.

När Det är något som inte stämmer kom ut så var den mycket omskriven i media i relation till Martina och Erik Haags uppslitande skilsmässa och det är ingen hemlighet att grundhistorien baseras på verkligheten. Det gör det svårt att koppla bort vad som är hennes egen historia från vad som är ren fiktion, för jag har svårt att tro att Martina Haag åkte upp och vaktade en övernattningsstuga. Gränslandet till det biografiska ger en extra dimension i läsandet på gott och ont.

Martina Haag beskriver vardagen i ett förhållande på ett bra och realistiskt sätt. Frågan under ytan är om man kunnat se tecknen på att maken varit missnöjd och otrogen tidigare, men ur många aspekter så tycker jag inte det. En del av det hon beskriver tror jag är vanligt i ett förhållande som pågått länge, utan att det betyder att man är på väg bort. Men berättelsen är förstås helt hur hennes perspektiv. Oavsett om man drabbats av en skilsmässa eller inte så kan man känna igen känslorna av att älska någon och inte kunna sluta.

Berättelsen är på ett sätt detaljerad och på ett annat sätt inte alls. Vissa saker skyndas över, medan andra blir detaljerat beskrivna. På något sätt känns den oavslutad, och i vissa stycken så undrar jag vad som är meningen att man ska tro har hänt egentligen.

Jag är sugen på att läsa mer av Martina Haag, även om jag inte har någon stående oläst i hyllan.

Omdöme: Välskrivet och tänkvärt om att komma på fötter igen.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Enligt O, Bloggbohemen, Bokblomma, Feelgoodbiblioteket, Carolina läser och Annas bokblogg

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Piratförlaget
Sidor: 195
Betyg på Goodreads: 3,27 baserat på 2 500 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst 7 juli 2019.

2 kommentarer

  1. […] 369 sidor, Betyg: 4- 49. Anna Lönnqvist, Sommaren med Ava, 393 sidor, Betyg: 4 50. Martina Haag, Det är något som inte stämmer, 195 sidor, Betyg: 4- 51. Mari Jungstedt, Ett mörker mitt ibland oss, 311 sidor, Betyg: 4 52. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.