Camino Island av John Grisham

Från författarens hemsida: A gang of thieves stage a daring heist from a secure vault deep below Princeton University’s Firestone Library. Their loot is priceless, but Princeton has insured it for twenty-five million dollars.
     Bruce Cable owns a popular bookstore in the sleepy resort town of Santa Rosa on Camino Island in Florida. He makes his real money, though, as a prominent dealer in rare books. Very few people know that he occasionally dabbles in the black market of stolen books and manuscripts.
     Mercer Mann is a young novelist with a severe case of writer’s block who has recently been laid off from her teaching position. She is approached by an elegant, mysterious woman working for an even more mysterious company. A generous offer of money convinces Mercer to go undercover and infiltrate Bruce Cable’s circle of literary friends, ideally getting close enough to him to learn his secrets.
     But eventually Mercer learns far too much, and there’s trouble in paradise as only John Grisham can deliver it.

Camino Island av John Grisham kom ut 2017. På svenska gavs den ut i juni 2018 med samma titel. John Grisham är en amerikansk författare som debuterade 1989 med A Time to Kill. Camino Island är hans trettioandra roman, och han har dessutom gett ut faktaböcker, noveller och ungdomsböcker.

John Grisham är en av mina favoritförfattare och det avspeglar sig minst sagt i vår bokhylla. Dessutom har maken några av ungdomsböckerna. Länge så hittade varenda bok av Grisham hem till oss och alltid på engelska, men nu ligger jag lite efter i flödet, då jag tycker han haft några böcker som inte varit så bra. Camino Island fick jag av maken till min födelsedag i januari, och den fick följa med på en resa i början av november. Praktiskt med pocket.

Camino Island är en lättläst roman med högt tempo. För ovanlighetens skull så rör sig Grisham inte i en miljö med advokater och domstolar, utan här är det författarnas värld som är ramen. Det är signeringar i bokhandlar, turnéer, hur man skriver säljande litteratur, hur man skriver ”god” litteratur, vad man gör åt skrivkramp och mycket mer som behandlas. Det har spekulerats i om det är Grisham som själv skrivit den här boken, beroende på berättarstilen och miljön. Jag struntar i vilket, och konstaterar att jag tycker att det här är en av de bättre böckerna av Grisham, i alla fall vad gäller det är underhållning för stunden och en bra miljöbeskrivning. I mina ögon är det extra roligt att läsa om författare och böcker, och kopplingen till F Scott Fitzgeralds manuskript är en extra krydda.

Karaktärsbeskrivningen är inte speciellt djup, varken vad gäller huvudkaraktären Mercer eller Bruce som spelar en stor roll i handlingen, eller bifigurerna. Men det är tillräckligt intressanta personligheter för att driva historien framåt. John Grisham är riktigt bra på att låta läsaren sväva i okunnighet om vad som döljer sig under ytan och individernas agerande och drivkrafter blir för mig som läsare tydliga först mot slutet. Det borgar för underhållning och spänning hela vägen.

Jag känner mig nu igen uppmuntrad i att läsa mer av John Grisham, och har ett antal olästa böcker att ta fram när andan faller på.

Omdöme: Lättsamt underhållande om författare, skrivande och lurendrejeri.
Betyg: 4-

Mer om boken kan du läsa här eller här (på svenska här eller här)
Förlag: Hodder
Sidor: 308
Betyg på Goodreads: 3,73 baserat på 60 541 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare.
Utläst 10 november 2018.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.