Kvinna saknad av Mary Kubica

Handling från förlagets hemsida: Shelby Tebow är den första som försvinner. Inte långt senare försvinner Meredith Dickey och hennes sexåriga dotter Delilah, bara några kvarter från där Shelby sist sågs. Hänger försvinnandena samman? Efter en omfattande polisutredning, som väcker fler frågor än ger svar, förblir fallen olösta.

Nu, elva år senare, kommer Delilah plötsligt tillbaka. Alla vill desperat veta vad hon har råkat ut för, inte minst hennes pappa och bror, men när sanningen väl uppdagas vänds allt uppochner …

Boken: Kvinna saknad av Mary Kubica kom ut på svenska i mars 2024.

Varför jag läste den: Jag ville ha något spännande och lättläst, och den här är hyllad, och nominerad till Årets bok.

Vad jag tyckte om den: Kvinna saknad är en thriller med en intressant historia. Grundtanken är spännande, men tyvärr så tycker jag alltihopa slarvas bort i utförandet. Det som får mig att läsa boken är främst att jag vill se hur alla trådar knyts ihop, och önskan att veta vad som hänt. Och förutom inledningen är den hyfsat lättläst.

Det är många saker som gör att jag inte sällar mig till hyllningskören. Inledningen, som visserligen är obehaglig och klaustrofobisk, fick mig nästan att ge upp boken. Situationen som flickan befinner sig i är fullkomligt vidrig, men den beskrivs på ett sätt som inte engagerar mig det minsta, det är bara alldeles för långt och tjatigt. Sida upp och sida ner. Genomgående så har jag svårt för Mary Kubicas sätt att skriva, det är för många upprepningar och för korta meningar, med en detaljnivå som jag har svårt för (man behöver inte skriva vad de äter till middag om det inte är relevant). En hel del är skrivet i jag-form som jag har svårt för, men jag hade kunnat överse med den biten om resten varit bra.

Mitt största problem är att jag aldrig förmår intressera mig för karaktärerna, de är alltför fyrkantigt beskrivna. Jag förstår deras roller, men de är schablonmässiga och agerar märkligt. Även de mest sargade personerna beter sig helt ologiskt. Inte minst på slutet, när man undrar hur någon kan genomleva något så traumatiskt och vara sig helt lik och mer eller mindre oberörd. Den enda rösten som jag tycker håller och som är intressant är sonens/broderns.

Mysteriet då? Det känns som om författaren mest lagt möda på att göra det så komplicerat som möjligt, och då tappat bort att det måste finnas en logik. I en spänningsroman ska det ska kunna finnas något som gör att man förstår att ledtrådarna fanns där, men man missade dem. Det finns också trådar i boken som blir helt onödiga. När upplösningen kommer i Kvinna saknad så är jag som ett frågetecken. Och inte på ett bra sätt. Det är så många frågor jag har, om saker som är ologiska, men för att inte spoila i onödan så tar jag inte upp dem i detalj här.

Kvinna saknad var inte en bok för mig, men den tycks vara en bok som många gillar. En sak som jag inte förstår är behovet av att hitta på en ny kategori – popcorn thriller – för den här boken.

Bloggat om boken har Bläddrat, Bokprinsessorna och Malins bokblogg

Betyg: 2

Mer info:
Förlag: Lavender Lit
Sidor: 349
Betyg på Goodreads: 4,14 baserat på 444 938 betyg
Hur jag fick tag på den: Book Beat
Utläst: 4 maj 2024

5 kommentarer

  1. Ojdå. Jag har ju varit riktigt nyfiken på den här boken, men det gick nog över nu. Du beskriver på tok för många saker som jag inte klarar i en historia. Kanske läser jag den någon gång ändå, men jag har ingen brådska med det.

    Gilla

  2. Sonen/Broderns perspektiv är nog det jag tyckte om mest med boken. Det underlättade dock för mig att lyssna på ljudboken som inlästes av flera personer så det blev en bra variation av berättande.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.