April 2021

Summering av mitt läsande i april 2021

  1. Brené Brown, Mod att leda, 307 sidor
  2. Jojo Moyes, Bergens stjärnor, 409 sidor
  3. Peter Mohlin och Peter Nyström, Den andra systern, 345 sidor, Betyg: 4+
  4. Anna Kuru, Norrskensnatten, 221 sidor, Betyg: 4
  5. Trent Dalton, Pojke slukar universum, 480 sidor
  6. Gabriella Ullberg Westin, När vi faller, 353 sidor, Betyg: 4
  7. Emma V Leech, To Steal a Kiss, 248 sidor
  8. Douglas Stuart, Shuggie Bain, 430 sidor
  9. August Strindberg, Ett halvt ark papper, 2 sidor

Antal lästa böcker: 9 (varav en novell)
Antal sidor: 2795
Antal sidor i snitt: 311

Språk och land
Språk som jag läst på: Svenska: 7, Engelska: 2
Originalspråk: Svenska: 4, Engelska: 5
Ursprungsland: Sverige: 4, England: 2, Australien: 1, USA: 1, Skottland: 1

Om författarna,
Kvinnliga författare: 5
Manliga författare: 5
Författare jag inte läst tidigare: 3

Utmaningar
Makeutmaning: 1 (11/12) Bergens stjärnor
Boktolva: 1 (5/12) Trent Dalton
Hett i hyllan: 1 (3/10) Pojke slukar universum

Varifrån?:
Recensionsexemplar: 3
Hemifrån – hyllvärmare: 1
Hemifrån – ganska eller helt ny: 3
Lånad som e-bok: 0
Lånad som fysisk bok: 1
Läst på webben: 1

Format:
Inbunden: 5
Storpocket/Häftad: 2
Pocket: 0
E-bok: 1
PDF: 0
Hemsida: 1

Genre
Deckare/spänning/thriller: 3
Skräck: 0
Drama: 3
Feelgood: 0
Romance: 1
Biografi: 0
Fantasy: 0
Science fiction: 0
Historisk fiktion: 1
Dystopi: 0
Non-fiction: 1
Pjäs: 0
Steam Punk: 0
Young Adult: 0

Utnämningar
Månadens bästa: Den andra systern
Månadens mest spännande: Den andra systern
Månadens mysigaste: To Steal a Kiss
Månadens överraskning: Ett halvt ark papper
Månadens besvikelse: Pojke slukar universum

Kommentarer:
Månadens bästa: Den andra systern var välskriven och välkomponerad, och trots viss konkurrens så kniper den första platsen.
Månadens mest spännande: Och ja, Den andra systern var spännande.
Månadens mysigaste: Romance kan vara mysig. I alla fall när det är Emma V Leech som skriver. Som i To Steal a Kiss.
Månadens överraskning: Mina ungdomsminnen av August Strindbergs verk är inte direkt positiva. Men Ett halvt ark papper var en novell som visade att man på rätt få ord kan få ihop en bra historia.
Månadens besvikelsePojke slukar universum hade jag höga förhoppningar på. Den gjorde mig väldigt förvirrad och det gick trögt att läsa den.
Allmänt: Den här månaden har både lästempo och kvalitet varit varierande. Jag fastnade i två böcker av olika skäl, och hade lässvackor. Sen sträckläste jag några andra. Det känns inte alls som en bra läsmånad. Utmaningarna går så där. Utom Makeutmaningen som tuffar på som den ska.

2 kommentarer

  1. Nej! Pojke slukar universum månadens besvikelse?! Den som står oläst i hyllan… I övrigt håller jag med om, även mina, minnen av August Strindberg. Förutom Ett halvt ark papper, som är en av de bästa noveller jag har läst.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.