Till det bittra slutet av Eva Dolan

Handling från förlagets hemsidaElla Riordan är en samhällsaktivist som blev känd när hon misshandlades av polisen under en protestaktion. Nu ockuperar hon en byggnad vars ägare säger upp hyresgäster för att kunna omvandla huset till lyxiga bostadsrätter. Hon är fast besluten att stanna kvar och skydda de få kvarvarande hyresgästerna, trots dödshot.
Men när Ella återvänder till sin lägenhet en sen kväll efter en fest uppe på taket med sina medockupanter möts hon av en fasansfull scen. I panik ringer hon sin granne Molly, som övertygar henne om att polisen inte kommer att tro på hennes berättelse. Tillsammans gör de upp en makaber plan. Men deras hemlighet riskerar snart att bli avslöjad.
En granne berättar för Molly att han hört Ella gräla med en man i trapphuset. Misstron mellan Ella och Molly växer och efterverkningarna av den ödesdigra natten hotar att förändra båda deras liv för alltid.

BokenTill det bittra slutet av Eva Dolan kom ut 9 februari 2019. I original heter den This is how it ends och kom ut 2018.

Varför jag läste den: Jag hade noterat att det fanns en oläst bok av Eva Dolan, och trodde det var en del i hennes serie som jag följer. Det fanns t.o.m. bilder på omslaget där det stod att det var en del i den serien. Önskade mig den i julklapp 2020, fick den och började läsa den runt nyår.

Vad jag tyckte om den:  Till det bittra slutet är alltså en fristående thriller, och även om jag var lite besviken när jag insåg att det inte var en del i serien om Zigic och Ferreira så hade jag förhoppningar om en bra brittisk thriller. Tyvärr så kom jag lite på kant med boken redan från början. Faktum är att det tar mig ca 2/3 av boken innan jag tycker det händer något som fängslar mig. Problemet är att människorna i boken inte förmår intressera mig, och då blir jag inte heller intresserad av vad som händer. Spänningsmomentet uteblir nästan helt. Mot slutet av boken så klarnar en del av berättelsen, och den tar sig.

Berättandet sker utifrån två perspektiv, och just Molly har jag svårt för, i synnerhet jag-formen i hennes kapitel. Något jag däremot gillar är hur tidsperspektivet både går framåt från Ellas fest, och går bakåt i tiden. Det är snyggt gjort, och det som skapar viss spänning.

Till det bittra slutet utspelar sig i London, och det är en del av London som inte är tillrättalagd. Det är mörkt, skitigt och fattigt, och precis som i Eva Dolans serie så visar hon att det är en miljö hon verkligen kan beskriva. Det finns flera likheter mellan Till det bittra slutet och de böcker jag läst tidigare av henne, men mitt engagemang i karaktärerna uteblir och jag saknar också fokus på polisarbetet, som hon brukar beskriva bra.

Betyg: 3-

Mer info:
Förlag: Modernista
Sidor: 350
Betyg på Goodreads: 3,45 baserat på 1 069 betyg
Hur jag fick tag på den: Ny julklapp
Utläst: 2 januari 2021

3 kommentarer

  1. Jag minns att det var lite oklart när den här boken kom, om den hörde till serien eller ej. Tror att jag kollade överallt och det stod olika saker på olika ställen. Till slut kom jag fram till att den inte hör dit, men jag ville ha den ändå 🙂 Tråkigt att höra att den inte är lika bra som man är van vid. Jag har ju inte läst den än.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.