Helgfrågan v. 40: Bokälskare

Fredag och dags för Mias helgfråga: Hur ser en bokälskande person ut och vad är dennes attribut? Allt enligt vad gemene man tror. Bonusfråga: Har ni köpt några julklappar än?

Hm, lite knepig fråga. Har inte funderat så mycket på det. Om man tänker på hur de porträtteras i filmer t.ex. så blir det lite nörd av det. Glasögon och omoderna kläder. Väska som rymmer alla böcker? Näsan över en bok hela tiden? En bok hela tiden nära till hands. En sak jag tänkt på är att numera läser unga ofta på sin mobil, men ser man någon med ögonen fästa på mobilen är kanske inte det första man tänker på att de läser en bok. I alla fall inte om man är äldre.

Bonusfrågan tänkte jag svara nej på. Men så kom jag på att jag faktiskt köpt en sak. Märkligt nog…

 

5 kommentarer

  1. På något sätt tror jag fördomarna kring bibliotekariers apparition är mer påtagliga (kanske p.g.a. såsom de framställs på film). Bokälskare i allmänhet är nog inte så snävt tilltagna vad gäller sånt?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.