Från webben: London 1922. Kriget har vänt upp och ner på allt och svept med sig pojkar och män. De kvinnor som nu måste leva vidare gör det i en helt ny värld som också bjuder nya friheter.
I ett stort hus i den burgna Londonförorten Camberwell bor Frances Wray med sin mor, mrs Wray. Deras liv har förändrats drastiskt. Familjens män har stupat och för att klara hyran blir mor och dotter nu tvungna att ta in hyresgäster. Ett ungt par ur den lägre tjänstemannaklassen, Lilian och Leonard Barber, flyttar in. In kommer den nya världen och dess sociala spänningar. Och när Frances, som är en modern kvinna med moderna idéer om kärlek, kommer allt närmare Lilian, påbörjas ett kammarspel som ska explodera med oförutsedda konsekvenser som följd.

Hyresgästerna av Sarah Waters kom ut 2015. I original heter den The Paying Guests och kom ut 2014. Sarah Waters är en brittisk författare som disputerat i engelsk litteratur. Hon debuterade 1998 med Tipping the Velvet (Kyssa sammet). Hyresgästerna är hennes sjätte roman.

Den här boken vann jag inne hos C R M Nilsson i en utlottning i maj 2015. Att den blivit stående i hyllan så länge beror nog främst på omfattningen – 600 sidor. Nu plockade jag den spontant när jag försökte lägga bort alla krav och måsten och bara plocka en bok. Sarah Waters hade jag satt upp i Boktolvan 2019.

Hyresgästerna är en välskriven och lättläst men omfattande berättelse om en ung kvinna. Den är över 600 sidor och jag upplever den som en berättelse i två delar. De första 350 sidorna är en ytterst detaljerad berättelse om hur Frances kämpar med omställningen i sin vardag och sina spirande känslor för Lilian. Sen sker det något dramatiskt, och plötsligt är det ett rättegångsdrama. Hyresgästerna är en bok som jag väldigt gärna vill tycka om, men förblir kluven till eftersom jag aldrig sugs in i berättelsen.

Mina två största problem med Hyresgästerna är detaljgraden och karaktärerna. På sätt och vis tror jag de hör ihop. Berättelsen är extremt detaljerad vad gäller Frances vardag i början. Känslan är att man får veta varje steg hon tar, varje del i omgivningen, oavsett om det har betydelse för berättelsen eller inte. Det är som en dagbok. Detaljgraden är något mindre i andra hälften av boken. Det här gör att jag inte förmår att engagera mig i Frances som huvudkaraktär, då allting beskrivs in i minsta detalj, och inget utrymme lämnas för min fantasi. Dock tror jag att jag kunnat uppskatta tempot och berättelsen i sig i högre grad om jag t.ex. läst den under en ledighet, med möjlighet att på ett annat sätt fokusera.

Jag gillar beskrivningen av attraktionen mellan Frances och Lilian, och hur de kämpar med att kunna vara sig själva i en omgivning utan förståelse. Lite överrumplad blev jag när den långsamma attraktionen plötsligt övergick i rätt explicita beskrivningar. Tidsandan är tydlig i Hyresgästerna, och här känns det som att Sarah Waters är påläst. Jag skulle gärna sett fler exempel på det.

Det kan hända att jag provar att läsa något av Sarah Waters någon mer gång, men inte i närtid.

Omdöme: Långsamt och detaljerat om en ung kvinnas val som får förödande konsekvenser
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Johannas deckarhörna, Dark Places, Kulturbloggen och Feministbiblioteket

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: The Paying Guests
Översättare: Ylva Mörk
Förlag: Natur och Kultur
Sidor: 600
Betyg på Goodreads: 3,41 baserat på 63 756 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst 22 maj 2019.