Johannas deckarhörna har skapat en serie hon kallar Veckans topplista, eftersom hon tycker Top Ten Tuesdays inlägg blir svårare och svårare. Jag kan hålla med henne, och hoppar gärna på det här.

Vecka 46 är temat ”Amerikanska deckare/thrillers”. Jag trodde det här skulle bli superenkelt eftersom jag läste mycket av den här varan när jag bodde i USA, men jag inser snabbt att min konsumtion blivit betydligt mer svensk sen jag började blogga så jag fick fundera ett tag för att hitta pärlorna.

  1. A Time to Kill av John Grisham. En av mina favoritförfattare – många böcker i hyllan… Det här är hans första och en av de allra starkaste.
  2. Before the Fall av Noah Hawley. En relativt nyupptäckt författare för min del, men trots bara två böcker så är han något av en favorit.
  3. Dark Places av Gillian Flynn. En författare som på senare år blivit en favorit, och jag har läst alla hennes böcker.
  4. Black Dahlia av James Ellroy är en bok som gjorde enormt intryck på mig. Den bygger på mordet på författarens mamma som aldrig blev löst.
  5. The Bone Collector av Jeffery Deaver var spännande och obehaglig. Jag följde den serien rätt länge, men ledsnade tyvärr på den såsmåningom.
