Titel: Skönheten och odjuret
Originaltitel: Beauty and the Beast
Regissör: Bill Condon
Manus: Stephen Chbosky och Evan Spiliotopoulos. Baserat på Disneys film från 1991.
Skådespelare: Emma WatsonDan StevensLuke Evans, Ewan McGregor, Kevin Kline, Emma Thompson m.fl.
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA/Storbritannien
Genre: Fantasy, Familjefilm, Musikal
Premiär i Sverige på bio: 17 mars 2017
Utgiven i Sverige på DVD: 31 juli 2017
Vi (maken, dottern, sonen och jag) såg den på DVD 21 oktober 2017.

Från Discshop: Belle är en intelligent, vacker och självständig ung kvinna som tas till fånga av Odjuret och fängslas i hans slott. Trots sin rädsla blir hon vän med slottets förtrollade invånare och lär sig se bortom Odjurets skräckinjagande yttre. Belle inser att det finns ett gott hjärta och en sann prins under odjurets yta.

Valet av film när vi skulle se den här väckte blandade reaktioner. En remake av en romantisk tecknad Disneyfilm? Men överenskommelsen är att den som väljer bestämmer, övriga ska inte protestera. För mycket.

Skönheten och odjuret är en välgjord film som överraskar. Jag var lite skeptisk innan vi skulle börja titta och då när det till råga på allt visar sig vara en musikalfilm så blev jag inte gladare. Jag älskar att se musikaler på scen, men på film fungerar det nästan aldrig för mig. Men jag såg vidare, och efterhand så blev jag både charmad och glad av filmen. Vi satt alla fyra kvar och såg den till slutet.

Den här versionen baseras nästan scen för scen på den tecknade versionen. Eftersom dottern rätt nyligen sett om den tecknade så fick vi livekommentarer om vad som stämde och vad som skilde, och vad gäller scener var det inte mycket som skilde sig. Men jag tror att man vinklat en del och moderniserat. Tydligen väckte versionen känslor i USA för att det skulle finnas ett gay-förhållande. Man kan ju säga att det inte är särskilt framträdande, men jag uppskattar ändå att man är där och försöker beskriva känslorna.

I grunden så handlar ju filmen om att man inte ska döma personer efter ytan och det budskapet skriver jag ju under på helt och hållet. Att Belle är en bokälskande kvinna som tappar andan när Odjuret visar biblioteket på slottet är ju inte heller fel. Hon är tänkande och analyserande, och på det sättet långt från schablonkvinnan i de äldre Disneyfilmerna. Annars är kvinnorna frånvarande, annat än som anmierade karaktärer.

Av skådespelarna är det ju många som bara lånar sin röst till många scener, och mycket av agerandet får Emma Watson bära. Och det gör hon mycket bra får jag säga. I synnerhet så saknar jag att vi inte får se mer av Emma Thompson än lite på slutet. Hon kan ju också sjunga. Musik i en film gillar jag, men som sagt var har jag svårt för när en hel by brister ut i sång. Spontant… Den delen hade de kunnat tona ner.

Allt som allt blev jag glad av att se den här filmen, och det ska inte föraktas. Låt inte fördomarna stå i vägen för att se den här filmen.

Omdöme: Charmerande och välgjord remake av en klassisk Disneyfilm.
Filmbetyg: 7,0/10

På IMDB får filmen betyg 7,3 baserat på 174 591 betyg.
På Filmtipset får filmen betyget 4 baserat på 933 betyg.

Recension finns på Expressen, Metro, Aftonbladet och Moviezine

