Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Så skönt att Mari är igång med smakbitarna. Då börjar vi komma in i rutinerna igen. En upplevelserik sommar har det varit. I måndags var det dags för jobbet igen, och veckan har varit ovanligt intensiv med aktiviteter varje dag. I går utnyttjade jag min 50-årspresent från jobbet: Biljetter till Jill Johnsons konsert på Skulebergets naturscen. Fantastisk konsert, även om det småregnade lite då och då. För en smakbit kan ni kolla på mitt instagramkonto.

I går kväll började jag på en ny bok – augusti månads bok i Makeutmaningen: Lilac Girls av Martha Hall Kelly. Den låg på topplistorna i USA och den är översatt till norska (Syrinpikene) men jag har inte hittat något om översättning till svenska. Den utspelar sig under andra världskriget och ska vara baserat på verkliga personer. Mer om boken kan ni läsa här.

Smakbiten kommer från sid 19:

 M. Bernard emerged from the kitchen. The portholed kitchen door swung closed behind him, flapped open and shut a few times, and then stood still. He walked to the center of the dining room. Had he been crying?
”Excusez-moi, ladies and gentlemen.”
Someone tapped a glass with a spoon, and the room quieted.
”I have just heard from a reliable source… ” M. Bernard took a breath, his chest expanding like leather fireplace bellows. ”We have it on good authority that…”
He paused, overcome from a moment, then went on.
”Adolf Hitler has invaded Poland.”

