Från Bokus: This was meant to be the perfect trip. The Northern Lights. A luxury press launch on a boutique cruise ship. A chance for travel journalist Lo Blacklock to recover from a traumatic break-in that has left her on the verge of collapse, and to work out what she wants from her relationship. Except things don’t go as planned. Woken in the night by screams, Lo rushes to her window to see a body thrown overboard from the next door cabin. But the records show that no-one ever checked into that cabin, and no passengers are missing from the boat. Exhausted, emotional and increasingly desperate, Lo has to face the fact that she may have made a terrible mistake. Or she is trapped on a boat with a murderer – and she is the sole witness…

The Woman in Cabin 10 av Ruth Ware kom ut 2016. Ruth Ware är en engelsk författare som debuterade 2015 med In a Dark, Dark Wood, vilken också nyligen kommit ut på svenska.

Ruth Ware har stått på min nyfiken-på-lista nu ett tag, och då främst den här boken, trots att det inte är hennes första bok. Så jag kunde inte motstå den när den fanns på erbjudande i Barnes and Noble i Salt Lake City. Jag började läsa den i Las Vegas, och läste ut den på flygresan hem.

The Woman in Cabin 10 är en välskriven thriller, med en framförallt psykologisk spänning. Den har också ett mått av pusseldeckare, eftersom brottet (om det nu är ett brott?) begås på en båt och Lo har ett begränsat antal misstänkta. Men vem kan hon lita på är den stora frågan? Los psykiska instablitet och den lilla miljön skapar en nästan klaustrofobisk känsla hela boken. Tanken med att någon ser ett mord och inte blir trodd är ju inte ny i deckargenren, och jag tycker inte att The Woman in Cabin 10 ger ett nytt och unikt sätt att se på det.

Jag hade förväntat mig betydligt högre tempo i berättelsen, mer en deckare än en psyklogisk thriller. När det är stort fokus på Lo och hennes ständiga känsla av att vara förföljd och hotad, så tappar jag intresset i viss mån. Det gör boken stundvis lite mer trögläst än vad jag hade förväntat mig (och ja, jag hade väldigt höga förväntningar). Mysteriet är bra uppbyggt, det finns några snygga twister här och var, och jag blir stundvis överraskad. Men inte trollbunden. Sen ska det sägas att det är mycket möjligt att författaren också har intentionen att sätta fingret på problemet att kvinnors oro kan avfärdas som att de är ”hysteriska”.

Personerna i The Woman in Cabin 10 är relativt stereotypiska, med givna karaktärsdrag. Och mängden alkohol alla konsumerar, inte minst Lo, är förvånansvärd. Det är svårt att uppbåda någon sympati för någon av dem.

Något som hade gått mig helt förbi innan jag började läsa boken var den nordiska kopplingen. Nästan alla på båten är från något skandinaviskt land, och det pratas både norska och svenska. Det ger ett extra plus och ett och annat leenden. Man kan inte låta bli att undra om författaren åkt Hurtigrutten. Det finns något enstaka namn och uttryck där jag tycker författaren missat i det skandinaviska, men på det stora hela är det bra.

Trots att The Woman in Cabin 10 inte levde upp till mina väldigt höga förväntningar så kan jag nog tänka mig att läsa mer av Ruth Ware.

Omdöme: Psykologisk klaustrofobisk thriller med nordisk anknytning
Betyg: 4-

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Scout Press
Sidor: 340
Betyg på Goodreads: 3,67 beräknat på 105 014 betyg
Hur jag fick tag på den: Mitt exemplar var nyinköpt i Salt Lake City.
Utläst: 19 juli 2017

