hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I februari 2014 så kom mina födelsedagspresenter från min mamma – en hög med böcker 🙂 En av böckerna var en som jag önskat mig – The Secret Speech av Tom Rob Smith. Jag hade under hösten 2013 läst Child 44 av honom (på tips från Monika!) och gillat mycket. Då är det klart jag ville läsa del två i serien som är The Secret Speech. Jag hade redan på julafton 2013 fått del tre, Agent 6. Och ja – nu står bägge två delarna i serien olästa i hyllan. Stort frågetecken varför detta händer mig så ofta!

The Soviet Union 1956: after Stalin’s death, a violent regime is beginning to fracture. Stalin’s successor Khrushchev pledges reform. But there are forces at work that are unable to forgive or forget the past. Leo Demidov, former MGB officer, is facing his own turmoil. His adopted daughters have yet to forgive him for his part in the brutal murder of their parents. They are not alone. Leo, his wife, and their family are in grave danger from someone with a grudge. Someone transformed beyond recognition into the perfect model of vengeance. Leo’s desperate mission to save his family will take him from the harsh Siberian Gulags, to the depths of the criminal underworld, to the centre of the Hungarian uprising – and into a hell where redemption is as brittle as glass.

