Från Goodreads: Alice Love is twenty-nine, crazy about her husband, and pregnant with her first child.
So imagine Alice’s surprise when she comes to on the floor of a gym and is whisked off to the hospital where she discovers the honeymoon is truly over — she’s getting divorced, she has three kids and she’s actually 39 years old. Alice must reconstruct the events of a lost decade, and find out whether it’s possible to reconstruct her life at the same time. She has to figure out why her sister hardly talks to her, and how is it that she’s become one of those super skinny moms with really expensive clothes.
Ultimately, Alice must discover whether forgetting is a blessing or a curse, and whether it’s possible to start over.
 

What Alice Forgot av Liane Moriarty kom ut 2010. Den finns inte översatt till svenska. Liane Moriarty är en australiensisk författare som tidigare arbetat inom reklambranschen. Hon debuterade 2004 med romanen Three Wishes och har gett ut sju romaner och tre barnböcker. What Alice Forgot är hennes fjärde bok. Det finns planer på filmatisering och Jennifer Aniston har nämnts som huvudrollsinnehavare.

På vägen till USA så läste jag Stora små lögner av Liane Moriarty och var sugen på att läsa mer av henne. I Tattered Cover Bookstore i Denver så såg jag hennes Truly Madly Guilty men tyckte inte att det var befogat att köpa en inbunden bok. Så det fick bli What Alice Forgot istället.

What Alice Forgot är en typisk bok av Liane Moriarty. Den innehåller mycket om relationer, med en gräns mot feelgood, men den innehåller också en form av mysterium som gör att man vänder blad. I det här fallet är det inget mysterium som gränsar mot deckare, utan helt enkelt vad som hänt med Alice under de tio åren som är försvunna ur hennes minne. Hur blev hon en sån ”bitch” och fanatisk, och hur kommer det sig att hennes lyckliga äktenskap fallit i bitar? Det är en historia som intresserar. Jag gillar också avrundningen i sista kapitlet, även om upplösningen på sätt och vis är lite av ett antiklimax.

Liane Moriarity är en mästare på att teckna ett förortsliv. Personerna är i högsta grad verkliga, och med det har de också en hel del drag som inte är vidare sympatiska. Relationerna tecknas väl och det är intressant att fundera över hur relationer ändras över tid.

What Alice Forgot väcker en hel del tankar, i synnerhet kring hur minnet fungerar. För mig fungerar inte alls minnet som det gör för Alice i boken. Det finns ingen chans att jag skulle ha så tydliga och klara minnen av vad som hände för tio år sedan, hur jag kände och detaljer i minnen. Något mer minns jag från tiden när jag var gravid med första barnet, men inte alls som Alice. Det gör historien mer orealistisk för mig, men den är ändå intressant och jag funderar en hel del på hur jag själv ändrats sen barnen var små eller sen innan de föddes.

Liane Moriarity tillhör nu en av mina favoritförfattare, och lyckligtvis kan jag nu se fram mot att läsa fyra till böcker av henne – de har nu hamnat på min önskelista!

Omdöme: Intressant och underhållande om minnen och tidens gång.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Enligt O och Ms Hisingen

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Berkley
Sidor: 459
Betyg på Goodreads: 4,05 baserat på 203 687 betyg.
Hur jag fick tag på den: Mitt exemplar var nyinköpt i Denver.
Utläst 16 juli 2017.

